Definitie


Tunnelveiligheid in spoortunnels





ProRail beheert 6.500 kilometer spoor. Een deel daarvan loopt ondergronds, door een van onze zeven spoortunnels.

Tunnels kennen heel specifieke veiligheidseisen. Want als er iets in een tunnel gebeurt, staan reizigers en personeel niet direct buiten. ProRail is nauw bij tunnelveiligheid betrokken.

Urgentie

Overal waar treinen zich door tunnels voortbewegen, lopen zij meer en andere risico's dan op hun trajecten door de open ruimte. Nederland krijgt er steeds meer en steeds langere tunnels bij. Omdat we onze schaarse ruimte graag goed - liefst dubbel - gebruiken groeit ook het aantal verdiept aangelegde wegen. Overkapt of overkluisd met gebouwen hebben die veel met tunnels gemeen. Dit groeiende aantal (half)tunnels met hun almaar intensievere gebruik vereist goede waarborgen voor de tunnelveiligheid in Nederland.

Aan de veiligheid in Nederlandse tunnels is de afgelopen twintig jaar veel gedaan. Dat heeft zeker bijgedragen aan het uitblijven van calamiteiten. We kunnen daarover tevreden zijn, maar het mag ons niet in slaap sussen. Integendeel. Toetsing, aanvulling en verbetering van de bestaande wet- en regelgeving zijn nodig. Minstens zo belangrijk is echter, dat alle bij tunnels betrokken partijen zich gezamenlijk inspannen voor de integrale veiligheid van deze bouwwerken, qua ontwerp èn gebruik.

Risico's

Iedere tunnel is anders en brengt eigen risico's mee. Beheerders, bestuurders en hulpdiensten behoren daarop voorbereid te zijn. Niet met standaardoplossingen, maar met een specifieke veiligheidsvisie en integraal veiligheidsplan voor de tunnel die aan hun zorg of verantwoordelijkheid is toevertrouwd. Het vereiste veiligheidsniveau van elke tunnel afzonderlijk valt niet puur door wettelijke regels af te dwingen. Het vraagt ook om de actieve inzet van alle verantwoordelijken bij het opstellen en handhaven van eigen veiligheidsconcepten. Samen 'diep gaan' voor tunnelveiligheid, is het credo voor de komende jaren.

Bron: Veiligheid in tunnels langs het spoor



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]