Definitie


Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen





Het Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen (UPGE) is een programma van ProRail dat erop gericht is geluidsoverlast van emplacementen te verminderen. UPGE is de opvolger van het programma dEMP.

Het programma heeft tot doel de voorkombare piekgeluiden booggeluid en voeggeluid op emplacementen aan te pakken. Hiermee moeten de emplacementen aangepast worden aan de geluidsnormen uit de Handreiking Industrielawaai, of aan de eisen uit de milieuvergunning als die hogere waarden dan de Handreiking toelaat. Onder booggeluid wordt het snerpende geluid verstaan dat ontstaat als de wielen van een trein in een gebogen spoor enigszins gaan wringen. Voeggeluid is het bonkende geluid dat ontstaat als de wielen van een trein over de voegen in de spoorstaven rijden.

Er kunnen in UPGE verschillende oplossingen worden toegepast:
  • Logistieke optimalisatie volgens de principes van Inno-Emplacement: minder rangeren betekent minder piekgeluid
  • Frictieverbeteraars aanbrengen met spoorstaafconditioneringssystemen om booggeluid te verminderen
  • Voegloos spoor maken van de spoorstaven en wissels
  • Geluidsschermen plaatsen
  • Gevelisolatie toepassen
Voorkeur heeft het voorkomen van piekgeluid, vervolgens de bronaanpak, dan de overdrachtsmaatregelen en als dit allemaal geen effect resulteert de geluidisolatie bij woningen.

Op het emplacement Den Helder is, om de geluidsoverlast gedurende de nacht te bestrijden, eveneens depotvoeding en persluchtaansluitingen voor reizigerstreinen aangebracht. Dit systeem zorgt er voor dat de persluchtinstallatie van de overblijvende treinen op druk blijven waardoor de generatoren van de trein niet aanslaan.

Voor het programma heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat 110 miljoen euro beschikbaar gesteld. In 2004 is ProRail met de werkzaamheden begonnen en de planning is dat ze in 2010 afgerond kunnen worden. Het programma wordt in drie tranches uitgevoerd:
  • Tranche 1: 15 emplacementen
  • Tranche 2: 25 emplacementen
  • Tranche 3: 20 emplacementen
Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]