Definitie


Verbeteren Veiligheid op Overwegen





Verbeteren Veiligheid op Overwegen (VVO) is een deelprogramma van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO) van ProRail voor het verbeteren van de Veiligheid op bestaande Automatische halve overwegbomen.

Na twee jaar van voorbereiden is het deelprogramma begin 2004 van start gegaan. Met een reeks beproefde maatregelen wordt in zo'n zes jaar tijd het veiligheidsniveau van zo'n duizend met AHOB beveiligde overwegen in Nederland verhoogd.

Doelstelling

Met de uitvoering van het project wordt ernaar gestreefd een bijdrage te leveren aan het minimaal op niveau houden van de huidige veiligheid, ondanks het toenemende Trein- en wegverkeer. Doel is zelfs het veiligheidsniveau te verhogen. Eén en ander zal tot uiting komen in het dalen van het gemiddeld aantal ongevallen per overweg per jaar.

Projectopzet

Op basis van het onderzoek van het toenmalige Railned zijn er maatregelen ontwikkeld die de veiligheid op AHOB-overwegen moeten verbeteren. Daarbij wordt rekening gehouden met de locale overwegsituatie en het gebruik ervan. Niet elke maatregel wordt overal toegepast. De te nemen maatregelen zijn gericht op het vollediger afsluiten, beter zichtbaar maken en het beter in de omgeving laten passen van de overwegen. Ze zijn in 3 categoriën te verdelen:
  • Maatregelen aan de overweg/beveiliging (werkzaamheden aan in exploitatie zijnde infrastructuur)
  • Combinatie van maatregelen aan weg en overweg, inclusief de beveiliging
  • Maatregelen aan de toeleidende wegenEr zijn ongeveer duizend overwegen geselceteerd waarbij VVO-maatregelen genomen moeten worden. Er heeft een landelijke inventarisatie van deze locaties plaatsgevonden waarbij per locatie een advies over de toe te passen maatregel of combinatie van maatregelen is gegeven.
Het totale project was aanvankelijk opgedeeld in 10 tranches van ongeveer 100 overwegen per tranche. Per tranche is ongeveer één jaar voorbereiding nodig en één jaar uitvoering. Met een dakpansgewijze opeenvolging zou de doorlooptijd zo'n 10 a 11 bedragen. In de tweede helft van 2004 is echter besloten het project versneld uit te voeren.

Overzicht van de tranches:

Tranche Aantal Periode
1. 92 2004-2005
2. 110 2005-2006
3. 117 2005-2006
4. 265 2006-2007
5. 356 2007-2009


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]