Definitie


Verbeteren Veiligheid op Overwegen





Verbeteren Veiligheid op Overwegen (VVO) is een deelprogramma van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO) van ProRail voor het verbeteren van de Veiligheid op bestaande Automatische halve overwegbomen.

Na twee jaar van voorbereiden is het deelprogramma begin 2004 van start gegaan. Met een reeks beproefde maatregelen wordt in zo'n zes jaar tijd het veiligheidsniveau van zo'n duizend met AHOB beveiligde overwegen in Nederland verhoogd.

Doelstelling

Met de uitvoering van het project wordt ernaar gestreefd een bijdrage te leveren aan het minimaal op niveau houden van de huidige veiligheid, ondanks het toenemende Trein- en wegverkeer. Doel is zelfs het veiligheidsniveau te verhogen. Eén en ander zal tot uiting komen in het dalen van het gemiddeld aantal ongevallen per overweg per jaar.

Projectopzet

Op basis van het onderzoek van het toenmalige Railned zijn er maatregelen ontwikkeld die de veiligheid op AHOB-overwegen moeten verbeteren. Daarbij wordt rekening gehouden met de locale overwegsituatie en het gebruik ervan. Niet elke maatregel wordt overal toegepast. De te nemen maatregelen zijn gericht op het vollediger afsluiten, beter zichtbaar maken en het beter in de omgeving laten passen van de overwegen. Ze zijn in 3 categoriën te verdelen:
  • Maatregelen aan de overweg/beveiliging (werkzaamheden aan in exploitatie zijnde infrastructuur)
  • Combinatie van maatregelen aan weg en overweg, inclusief de beveiliging
  • Maatregelen aan de toeleidende wegenEr zijn ongeveer duizend overwegen geselceteerd waarbij VVO-maatregelen genomen moeten worden. Er heeft een landelijke inventarisatie van deze locaties plaatsgevonden waarbij per locatie een advies over de toe te passen maatregel of combinatie van maatregelen is gegeven.
Het totale project was aanvankelijk opgedeeld in 10 tranches van ongeveer 100 overwegen per tranche. Per tranche is ongeveer één jaar voorbereiding nodig en één jaar uitvoering. Met een dakpansgewijze opeenvolging zou de doorlooptijd zo'n 10 a 11 bedragen. In de tweede helft van 2004 is echter besloten het project versneld uit te voeren.

Overzicht van de tranches:

Tranche Aantal Periode
1. 92 2004-2005
2. 110 2005-2006
3. 117 2005-2006
4. 265 2006-2007
5. 356 2007-2009


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 15, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]