Definitie


Waardse Alliantie





De Waardse Alliantie werd opgezet voor de aanleg van het tracédeel Sliedrecht-Gorinchem van de Betuweroute. Deze innovatieve manier van samenwerken tussen opdrachtgever- en nemer had een zeer positief resultaat. Behalve een cultuur waarin naar gezamenlijk naar oplossingen werd gezocht, was het positieve financiële resultaat aan het eind van het project 25 miljoen euro.

Doelstelling

De alliantiedoelstelling luidde: Partijen stellen zich met het aangaan van deze Alliantie ten doel om het projectresultaat zodanig te optimaliseren dat de met het werk gemoeide maatschappelijke, financiële en technische belangen optimaal te worden gediend en het werk tijdig wordt opgeleverd.

Taken voor de Alliantie

Deze doelstelling werd gevolgd door de taken van de Alliantie:

De Alliantie had als taak het uitvoeren van de ontwerpwerkzaamheden voor dit traject, de afstemming met de omgeving en het bewaken van het alliantiefonds alsmede als gedelegeerd opdrachtgever toezicht houden op het werk van de uitvoerend aannemer. HBSC was als uitvoerend aannemer verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en de uitvoering van het werk volgens de door de alliantie verstrekte documenten.

Positief in verschillende opzichten

Het project is een goed voorbeeld van nieuwe vormen van samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Traditionele rollenpatronen zijn doorbroken, wat leidde tot een andere cultuur waarin het zoeken naar creatieve oplossingen en verbeteringen werd gestimuleerd. Door samenwerking konden onder meer optimalisaties in het ontwerp worden gezocht. Het zoeken naar besparingen en efficiency, in plaats van naar meerwerk bleek zeer profijtelijk. Het uiteindelijke tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te verdelen positieve financiële resultaat liep aan het eind van het project op tot 25 miljoen euro.

Externe link

www.betuweroute.nl/files/no_guts_no_story.pdf

www.betuweroute.nl/files/voortgangsrapportage_15.pdf

www.nvbk.nl/publicaties/tijdschrift/2003/3b/2003-3b.html

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]