Definitie


Waardse Alliantie





De Waardse Alliantie werd opgezet voor de aanleg van het tracédeel Sliedrecht-Gorinchem van de Betuweroute. Deze innovatieve manier van samenwerken tussen opdrachtgever- en nemer had een zeer positief resultaat. Behalve een cultuur waarin naar gezamenlijk naar oplossingen werd gezocht, was het positieve financiële resultaat aan het eind van het project 25 miljoen euro.

Doelstelling

De alliantiedoelstelling luidde: Partijen stellen zich met het aangaan van deze Alliantie ten doel om het projectresultaat zodanig te optimaliseren dat de met het werk gemoeide maatschappelijke, financiële en technische belangen optimaal te worden gediend en het werk tijdig wordt opgeleverd.

Taken voor de Alliantie

Deze doelstelling werd gevolgd door de taken van de Alliantie:

De Alliantie had als taak het uitvoeren van de ontwerpwerkzaamheden voor dit traject, de afstemming met de omgeving en het bewaken van het alliantiefonds alsmede als gedelegeerd opdrachtgever toezicht houden op het werk van de uitvoerend aannemer. HBSC was als uitvoerend aannemer verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en de uitvoering van het werk volgens de door de alliantie verstrekte documenten.

Positief in verschillende opzichten

Het project is een goed voorbeeld van nieuwe vormen van samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Traditionele rollenpatronen zijn doorbroken, wat leidde tot een andere cultuur waarin het zoeken naar creatieve oplossingen en verbeteringen werd gestimuleerd. Door samenwerking konden onder meer optimalisaties in het ontwerp worden gezocht. Het zoeken naar besparingen en efficiency, in plaats van naar meerwerk bleek zeer profijtelijk. Het uiteindelijke tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te verdelen positieve financiële resultaat liep aan het eind van het project op tot 25 miljoen euro.

Externe link

www.betuweroute.nl/files/no_guts_no_story.pdf

www.betuweroute.nl/files/voortgangsrapportage_15.pdf

www.nvbk.nl/publicaties/tijdschrift/2003/3b/2003-3b.html

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]