Beneluxtrein is een naamgeving voor de bijzondere samenstelling van rijtuigen en Locomotief die gezamenlijk als compositie rijden tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. De meerspanningslocomotief is van NMBS en de rijtuigen zijn van NS. De compositie rijdt als trek-duw tussen beide genoemde Stations, waarbij de locomotief de ene kant op trekt en de terugrichting op duwt. Hiertoe is het eerste of laatste rijtuig een zogenaamd stuurrijtuig, waarvandaan de locomotief kan worden bediend.
De keuze voor het rijden als Trekduwstam is ingegeven door de route van de verbinding waarbij het kopmaken (veranderen van richting) te Antwerpen Centraal essentieel was. Was, omdat in maart 2007 de tunnel op het gedeelte Antwerpen Luchtbal-Antwerpen Centraal-Berchem in gebruik werd genomen waardoor het kopmaken overbodig werd.
Overigens werd Antwerpen Centraal sedert 1999 op werkdagen al niet meer aangedaan door de Beneluxtrein vanwege de ombouwwerkzaamheden. In plaats daarvan werd alleen gestopt te Antwerpen Berchem.
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Mar 19, 2008 by admin.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden