Definitie


Web Applicatie Actuele Infrabeschikbaarheid (WAAI)





De Web Applicatie Actuele Infrabeschikbaarheid WAAI is een software-applicatie en biedt een geografisch overzicht van de landelijke situatie op het gebied van infrabeschikbaarheid, calamiteiten en verstoringen op het spoorwegennet ten behoeve van een optimale communicatie tussen interne en externe betrokken partijen tijdens de alarmfase.

De applicatie WAAI biedt een overzicht van alle trajecten, verstoringen, werkzaamheden en calamiteiten op het spoor in Nederland. De gegevensbron voor informatie waarop WAAI is aangesloten zijn het Integraal VerkeersInformatie Systeem (IVIS) voor verstoringen en werkzaamheden en het Informatiesysteem Verkeersleiding (ISVL) voor de calamiteiten.

WAAI is in eerste instantie bedoeld voor alle medewerkers op het Operations Control Center Rail (OCCR) van de Railverkeersleiding bij ProRail in Utrecht. Binnen het OCCR wordt WAAI geprojecteerd op een video-wall. Door een overzicht te geven van de situatie op het spoorwegennet in heel Nederland ondersteunt WAAI de controle op de afhandeling van calamiteiten.

In tweede instantie is WAAI voor alle andere medewerkers binnen ProRail op het intranet beschikbaar. WAAI presenteert geografisch alle baanvakken in Nederland betreffende reizigersvervoer. Door in te zoomen kan men stationsnamen vinden voor de oriëntatie op het spoorwegennet. Alle geplande werkzaamheden, verstoringen worden middels de verkeersinformatie (gele pop-up info) getoond. De calamiteiteninformatie wordt in blauwe pop-up info kaders getoond en de impact is af te lezen aan het bijbehorende calamiteitensymbool. Waai leest elke minuut automatisch haar gegevensbronnen IVIS en ISVL uit voor een actuele presentatie van de infrabeschikbaarheid.

WAAI is als applicatie een mooi voorbeeld van een GIS; het toont op een geografisch scherm (kaart) de (on-line) status van de beschikbaarheid van het spoor. Dat on-line aspect is - in vergelijking met veel andere GIS-applicaties bij ProRail (zie verder onder GIS) - bijzonder te noemen.

Bron: leaflet WAAI (Prorail, 2006) en email Jan Roseboom (applicatiebeheerder Prorail).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]