Definitie


Wegbekendheid





Spoorwegwet

Er bestaat uitgebreide wet- en regelgeving voor het spoorwegverkeer in Nederland:
  1. De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor het nationale spoorwegnet,
  2. De Spoorwegwet 1875 is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden,
  3. De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro,
  4. De Europese Richtlijnen en het COTIF krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer.
De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven. Vanaf 1 januari 2005 is de Railned-regelgeving niet meer van toepassing. In allerlei documenten wordt er nog wel naar verwezen. Daarom blijft de vervallen Railned-regelgevingals naslag toegankelijk.



Eisen wegbekendheid

Één van de vereisten voor het rijden van een Trein, is het bezitten van wegbekendheid. Een Machinist verkrijgt materieel-wegbekendheid door wegleren en heeft formeel wegbekendheid na het met succes afleggen van een wegexamen.

De wegbekendheid van een machinist wordt door enkele zaken bepaald.
  • Van invloed is natuurlijk welke standplaats je hebt. Is dit een groot centraal gelegen station (Asd, Rtd, Gvc, Ut) dan heb je vanzelfsprekend meer wegbekendheid dan dat je standplaats wat meer afgelegen ligt. Voorbeelden van de laatste zijn bv Emmen en Vlissingen en Zutphen.
  • Iets wat ook van grote invloed is, is in welk machinstenrooster je zit. Er zijn roosters met weinig wegbekendheid (hierin zitten vaak machinisten welke nog niet zo lang rijden) en roosters voor de langst rijdende/oudste machinisten. Tevens is er een speciaal rangeerrooster, met machinisten welke alleen Rangeren op hun standplaats.
  • Dan zijn er nog machinisten welke vervanger zijn. Ze draaien de diensten welke niet door andere machinist gedraaid kunnen worden door bv ziekte, verlof en cursus. De vervangers hebben niet alleen alle wegbekendheid maar ook alle materieelbekendeheid van een standplaats. De meeste afwisseling hebben dus de vervangers. Deze worden ze vaak ingezet voor extra treinen / diensten zoals bv voetbaltreinen.Een kleine groep machinisten hebben landelijke bekendheid. Ze rijden bv veel extra treinen of werken via een uitzendbureau in de goederendienst en zijn dus landelijk inzetbaar.
Eisen voor machinisten

1. Machinisten voldoen aan door het exameninstituut bedoeld in artikel 20, vierde lid, vastgestelde en door Onze Minister goedgekeurde eisen, die ten minste betrekking hebben op:
  • Algemene kennis van de inrichting en terminologie van de spoorwegbeveiligingssystemen- en van de Spoorweginfrastructuur;
  • Kennis van tractievormen en voertuigtypen en de bediening daarvan;
  • Kennis van Seinen, seinstelsels en beveiligingssystemen;
  • Kennis van regels en procedures voor het uitvoeren en begeleiden van bewegingen met spoorvoertuigen;
  • Kennis van bijzondere situaties en noodprocedures;
  • Bedrevenheid in de bediening van spoorvoertuigen, daaronder begrepen het rijden met spoorvoertuigen en de juiste toepassing van de daarbij behorende operationele controles en procedures, communicatie en regels voor het verkeersgedrag.
2. Het eerste lid geldt niet voor machinisten, in dienst van een in het buitenland gevestigde spoorwegonderneming, die hun standplaats hebben in het buitenland en die slechts dienst doen op het traject tussen de rijksgrens en een nabij die grens gelegen, door Onze Minister aangewezen, Station, mits zij voldoen aan de in het land van hun standplaats geldende eisen betreffende de voor uitoefening van hun functie vereiste kennis en bekwaamheid.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht








[Banners]