Definitie


Wegbekendheid





Spoorwegwet

Er bestaat uitgebreide wet- en regelgeving voor het spoorwegverkeer in Nederland:
  1. De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor het nationale spoorwegnet,
  2. De Spoorwegwet 1875 is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden,
  3. De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro,
  4. De Europese Richtlijnen en het COTIF krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer.
De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven. Vanaf 1 januari 2005 is de Railned-regelgeving niet meer van toepassing. In allerlei documenten wordt er nog wel naar verwezen. Daarom blijft de vervallen Railned-regelgevingals naslag toegankelijk.



Eisen wegbekendheid

Één van de vereisten voor het rijden van een Trein, is het bezitten van wegbekendheid. Een Machinist verkrijgt materieel-wegbekendheid door wegleren en heeft formeel wegbekendheid na het met succes afleggen van een wegexamen.

De wegbekendheid van een machinist wordt door enkele zaken bepaald.
  • Van invloed is natuurlijk welke standplaats je hebt. Is dit een groot centraal gelegen station (Asd, Rtd, Gvc, Ut) dan heb je vanzelfsprekend meer wegbekendheid dan dat je standplaats wat meer afgelegen ligt. Voorbeelden van de laatste zijn bv Emmen en Vlissingen en Zutphen.
  • Iets wat ook van grote invloed is, is in welk machinstenrooster je zit. Er zijn roosters met weinig wegbekendheid (hierin zitten vaak machinisten welke nog niet zo lang rijden) en roosters voor de langst rijdende/oudste machinisten. Tevens is er een speciaal rangeerrooster, met machinisten welke alleen Rangeren op hun standplaats.
  • Dan zijn er nog machinisten welke vervanger zijn. Ze draaien de diensten welke niet door andere machinist gedraaid kunnen worden door bv ziekte, verlof en cursus. De vervangers hebben niet alleen alle wegbekendheid maar ook alle materieelbekendeheid van een standplaats. De meeste afwisseling hebben dus de vervangers. Deze worden ze vaak ingezet voor extra treinen / diensten zoals bv voetbaltreinen.Een kleine groep machinisten hebben landelijke bekendheid. Ze rijden bv veel extra treinen of werken via een uitzendbureau in de goederendienst en zijn dus landelijk inzetbaar.
Eisen voor machinisten

1. Machinisten voldoen aan door het exameninstituut bedoeld in artikel 20, vierde lid, vastgestelde en door Onze Minister goedgekeurde eisen, die ten minste betrekking hebben op:
  • Algemene kennis van de inrichting en terminologie van de spoorwegbeveiligingssystemen- en van de Spoorweginfrastructuur;
  • Kennis van tractievormen en voertuigtypen en de bediening daarvan;
  • Kennis van Seinen, seinstelsels en beveiligingssystemen;
  • Kennis van regels en procedures voor het uitvoeren en begeleiden van bewegingen met spoorvoertuigen;
  • Kennis van bijzondere situaties en noodprocedures;
  • Bedrevenheid in de bediening van spoorvoertuigen, daaronder begrepen het rijden met spoorvoertuigen en de juiste toepassing van de daarbij behorende operationele controles en procedures, communicatie en regels voor het verkeersgedrag.
2. Het eerste lid geldt niet voor machinisten, in dienst van een in het buitenland gevestigde spoorwegonderneming, die hun standplaats hebben in het buitenland en die slechts dienst doen op het traject tussen de rijksgrens en een nabij die grens gelegen, door Onze Minister aangewezen, Station, mits zij voldoen aan de in het land van hun standplaats geldende eisen betreffende de voor uitoefening van hun functie vereiste kennis en bekwaamheid.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]