Definitie


Wegbekendheid





Spoorwegwet

Er bestaat uitgebreide wet- en regelgeving voor het spoorwegverkeer in Nederland:
  1. De op 1 januari 2005 in werking getreden nieuwe Spoorwegwet geldt voor het nationale spoorwegnet,
  2. De Spoorwegwet 1875 is van toepassing op Tram en Metro, op museumspoorlijnen en op de Spooraansluitingen in haven- en industriegebieden,
  3. De Wet personenvervoer 2000 regelt zaken als de vervoersconcessie en de tarieven voor het openbaar vervoer per trein, tram en metro,
  4. De Europese Richtlijnen en het COTIF krijgen een steeds grotere betekenis voor het Nederlandse spoorwegverkeer.
De nieuwe spoorwegwetgeving verwijst op veel plaatsen naar normen en standaarden die door externe organisaties zijn uitgegeven. Vanaf 1 januari 2005 is de Railned-regelgeving niet meer van toepassing. In allerlei documenten wordt er nog wel naar verwezen. Daarom blijft de vervallen Railned-regelgevingals naslag toegankelijk.



Eisen wegbekendheid

Één van de vereisten voor het rijden van een Trein, is het bezitten van wegbekendheid. Een Machinist verkrijgt materieel-wegbekendheid door wegleren en heeft formeel wegbekendheid na het met succes afleggen van een wegexamen.

De wegbekendheid van een machinist wordt door enkele zaken bepaald.
  • Van invloed is natuurlijk welke standplaats je hebt. Is dit een groot centraal gelegen station (Asd, Rtd, Gvc, Ut) dan heb je vanzelfsprekend meer wegbekendheid dan dat je standplaats wat meer afgelegen ligt. Voorbeelden van de laatste zijn bv Emmen en Vlissingen en Zutphen.
  • Iets wat ook van grote invloed is, is in welk machinstenrooster je zit. Er zijn roosters met weinig wegbekendheid (hierin zitten vaak machinisten welke nog niet zo lang rijden) en roosters voor de langst rijdende/oudste machinisten. Tevens is er een speciaal rangeerrooster, met machinisten welke alleen Rangeren op hun standplaats.
  • Dan zijn er nog machinisten welke vervanger zijn. Ze draaien de diensten welke niet door andere machinist gedraaid kunnen worden door bv ziekte, verlof en cursus. De vervangers hebben niet alleen alle wegbekendheid maar ook alle materieelbekendeheid van een standplaats. De meeste afwisseling hebben dus de vervangers. Deze worden ze vaak ingezet voor extra treinen / diensten zoals bv voetbaltreinen.Een kleine groep machinisten hebben landelijke bekendheid. Ze rijden bv veel extra treinen of werken via een uitzendbureau in de goederendienst en zijn dus landelijk inzetbaar.
Eisen voor machinisten

1. Machinisten voldoen aan door het exameninstituut bedoeld in artikel 20, vierde lid, vastgestelde en door Onze Minister goedgekeurde eisen, die ten minste betrekking hebben op:
  • Algemene kennis van de inrichting en terminologie van de spoorwegbeveiligingssystemen- en van de Spoorweginfrastructuur;
  • Kennis van tractievormen en voertuigtypen en de bediening daarvan;
  • Kennis van Seinen, seinstelsels en beveiligingssystemen;
  • Kennis van regels en procedures voor het uitvoeren en begeleiden van bewegingen met spoorvoertuigen;
  • Kennis van bijzondere situaties en noodprocedures;
  • Bedrevenheid in de bediening van spoorvoertuigen, daaronder begrepen het rijden met spoorvoertuigen en de juiste toepassing van de daarbij behorende operationele controles en procedures, communicatie en regels voor het verkeersgedrag.
2. Het eerste lid geldt niet voor machinisten, in dienst van een in het buitenland gevestigde spoorwegonderneming, die hun standplaats hebben in het buitenland en die slechts dienst doen op het traject tussen de rijksgrens en een nabij die grens gelegen, door Onze Minister aangewezen, Station, mits zij voldoen aan de in het land van hun standplaats geldende eisen betreffende de voor uitoefening van hun functie vereiste kennis en bekwaamheid.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]