Definitie


Werkspoorbrug





De Demkaspoorbrug is de Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug werd in 1966 gebouwd ter vervangingen van de oude spoorbrug, welke moest verdwijnen door de verbreding van het kanaal. De overspanning is 173 meter en is vernoemd naar de nabij gelegen voormalige Demka Staalfabriek.

In 2002 is naast de Demkaspoorbrug de werkspoorbrug geopend. De Demkaspoorbrug is tijdelijk buiten gebruik genomen en gerenoveerd. Eind 2006 zal de brug weer in gebruik genomen worden, zodra de Spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht voltooid is.

In de twintigste eeuw hadden Utrecht en Zuilen twee voor die tijd enorme fabrieken op hun grondgebied. Ze waren beide gevestigd aan het toentertijd genaamde Merwedekanaal, dat nu het Amsterdam-Rijnkanaal is. De staalfabriek Demka (1914 - 1983) lag noordelijk van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en zuidelijk lag de fabriek van Werkspoor (1913 - 1970). De herinnering aan deze twee grote fabrieken wordt het mooist bewaard door hun namen te geven aan de beide imposante kunstwerken die er nu zijn gevestigd. De nieuwe sporen komen te lopen over wat ongeveer vijfendertig jaar geleden nog de wagon- en bruggenfabriek 'Werkspoor' was. Op de foto de Demkabrug in 1987

(Naar F.A. van Mens in het Utrechts Nieuwsblad, juni 2002)

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 01, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]