Definitie


Werktreinbegeleider





De Werktreinbegeleider (WTB) geeft aanwijzingen aan deWerktreinmachinist werktreinmachinisten en onderhoudt het contact met de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) en een Leider Lokale Veiligheid (LLV). De werkzaamheden worden uitgevoerd tijdens een buitendienststelling (BD) van de railinfra. De WTB ontvangt voor aanvang van de buitendienststelling van de LWB of LLV instructie over veiligheid en veilige berijdbaarheid door middel van een werktreininstructie (WTI) en beeldinstructie.

De WTB kan na opdracht werktreinenbegeleiden en rangeren naar de buitendienststelling. Hiervoor heeft de WTB conform de spoorwegwet een verplichte wegbekendheid op emplacementenen rangeerterreinen. Ook moet de WTB kennis hebben van de overwegprocedure en het sleutelen van overwegen. De risico's tijdens het passeren van de overweg moeten hierbij goed ingeschat. Het grootste risico is aanrijdgevaar. In overleg met de treindienstleider worden na "Toestemming en Opdracht" rangeerwerkzaamheden uitgevoerd.

Toelichting

De LWB neemt het spoor buitendienst en maakt een werkcontract (WECO) op met de treindienstleider. Bij meerdere werklocaties wordt een LLV gesteld die voor zijn werkgebied de veiligheidsmaatregelen neemt na toestemming van de LWB, en communiceert met de LWB en de veiligheidsmedewerkers op zijn werklocatie.

De Werktreinbegeleider heeft hierbij de volgende (kern)taken:
  • Het beoordelen van de aangeleverde instructie op veilige uitvoerbaarheid en beargumenteert zijn beoordeling indien de instructie niet voldoet;
  • Het verzorgen van de veiligheidsinstructie aan de machinist;
  • Het controleren van de staat van de werktrein en/of rangeerdeel op hoofdcomponenten;
  • Het nemen van een grote remproef en het nemen van een kleine remproef;
  • Het begeleiden op veilige wijze van de werktrein of het rangeerdeel;
  • Het houden van toezicht op de naleving van veiligheidsmaatregelen;
  • Het evalueren van de veiligheidsmaatregelen;
De werktreinbegeleider kan in opdracht van de LWB het contact over de rijwegen voor zijn werktrein onderhouden met de treindienstleider.

De rangeerdervolledig bevoegd stelt werktreinen samen en rangeert treinen op gecontroleerde sporen en ongecontroleerde sporen. Dit gebeurd direct in overleg met de treindienstleider. Na aankomst op het buitendienst gesteld spoor neemt de LWB de taak van de treindienstleider over.

Inzet van voertuigbegeleider (VB) in plaats van WTB

Het VVW geeft (in par. 8.1) aan dat aan de hand van een risico analyse bepaald moet worden of een voertuig dat binnen de buitendienststelling rijdt, moet worden begeleid door een WTB.

Deze analyse kan er toe leiden dat wordt vastgesteld dat een voertuig niet door een WTB begeleid hoeft te worden, c.q. dat geenWerktreininstructie WTI verplicht is. In het merendeel van de gevallen zal dat het geval zijn als er geen 'bijzondere infra-elementen' hoeven te worden gepasseerd.

Een aannemer zal er echter vervolgens vanuit zijn werkgeversverantwoordelijkheid voor moeten zorgen dat eventuele "andere" risico's van het rijden met het voertuig binnen de BD, worden beheerst en dat daarvoor afdoende maatregelen worden genomen. Een aantal bedrijven heeft dit ingevuld door het instellen van de functie van de voertuigbegeleider (VB).

Communicatie

De WTB communiceert volgens het Nato-Alfabet.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 11, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]