Definitie


Wielruwheid





Met wielruwheid worden de oneffenheden op het loopvlak van treinwielen aangeduid. Samen met de Railruwheid is de wielruwheid bepalend voor de hoeveelheid geluid en trillingen die spoor én voertuig produceren. Men spreekt van Polygonisatie (veelhoekigheid) als de wielband een sterk golvend (vlekkerig) patroon vertoont, meestal als gevolg van beremming met gietijzeren remblokken. Men spreekt van vlakke plaatsen of platte kanten als er zich een afgevlakt stuk bevindt op de wielband. Zulke afvlakkingen ontstaan ten gevolge van het blokkeren van de wielen bij een (snel)remming, terwijl de trein doorschuift. Bij ernstige afvlakkingen is Afdraaien (reprofileren) geboden. Daarvoor moet de trein naar de werkplaats. Het reprofileren vindt plaats op de Kuilwielenbank. Een ander effect dat rolgeluid kan veroorzaken is de "onrondheid" van wielen, waarbij het wiel een ei-vorm vertoont. Hierdoor ontstaan vooral comfortproblemen maar bij hoge snelheid worden ook bodemtrillingen en geluid geproduceerd.

Voor de emissie van geluid door railverkeer is met name de wielruwheid (en railruwheid) met golflengten van circa 5 mm tot circa 30 cm van belang. De wielruwheid wordt dan op een decibelschaal afgebeeld als een wielruwheidsspectrum.

Wielruwheidsspectrum

De afbeelding toont wielruwheidsspectra van Nederlands materieel met diverse soorten remsystemen. De curven voor gladste en ruwste wielen geven de uitersten aan. De gladste wielen zijn die van de meetwielen van een meetrijtuig (niet beremd, regelmatig afgedraaid). De ruwste wielen die van een goederentrein in slechte staat van onderhoud.

De overige spectra zijn overgenomen uit het Reken en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai 2004.
  • Open blokjes: cat. 2 (schijfremmen met toegevoegde gietijzeren remblokkken).
  • Driehoekjes: cat. 1 en 4 (gietijzeren remblokken).
  • Dichte blokjes: cat. 8 (schijfremmen).
  • Stippeltjes: afgedraaide wielen.
180px-Wielruwheidsspectrum.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 08, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]