Definitie


Wielruwheid





Met wielruwheid worden de oneffenheden op het loopvlak van treinwielen aangeduid. Samen met de Railruwheid is de wielruwheid bepalend voor de hoeveelheid geluid en trillingen die spoor én voertuig produceren. Men spreekt van Polygonisatie (veelhoekigheid) als de wielband een sterk golvend (vlekkerig) patroon vertoont, meestal als gevolg van beremming met gietijzeren remblokken. Men spreekt van vlakke plaatsen of platte kanten als er zich een afgevlakt stuk bevindt op de wielband. Zulke afvlakkingen ontstaan ten gevolge van het blokkeren van de wielen bij een (snel)remming, terwijl de trein doorschuift. Bij ernstige afvlakkingen is Afdraaien (reprofileren) geboden. Daarvoor moet de trein naar de werkplaats. Het reprofileren vindt plaats op de Kuilwielenbank. Een ander effect dat rolgeluid kan veroorzaken is de "onrondheid" van wielen, waarbij het wiel een ei-vorm vertoont. Hierdoor ontstaan vooral comfortproblemen maar bij hoge snelheid worden ook bodemtrillingen en geluid geproduceerd.

Voor de emissie van geluid door railverkeer is met name de wielruwheid (en railruwheid) met golflengten van circa 5 mm tot circa 30 cm van belang. De wielruwheid wordt dan op een decibelschaal afgebeeld als een wielruwheidsspectrum.

Wielruwheidsspectrum

De afbeelding toont wielruwheidsspectra van Nederlands materieel met diverse soorten remsystemen. De curven voor gladste en ruwste wielen geven de uitersten aan. De gladste wielen zijn die van de meetwielen van een meetrijtuig (niet beremd, regelmatig afgedraaid). De ruwste wielen die van een goederentrein in slechte staat van onderhoud.

De overige spectra zijn overgenomen uit het Reken en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai 2004.
  • Open blokjes: cat. 2 (schijfremmen met toegevoegde gietijzeren remblokkken).
  • Driehoekjes: cat. 1 en 4 (gietijzeren remblokken).
  • Dichte blokjes: cat. 8 (schijfremmen).
  • Stippeltjes: afgedraaide wielen.
180px-Wielruwheidsspectrum.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 08, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht








[Banners]