Definitie


Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen





Daarnaast is een aantal overgangsbepalingen die betrekking hebben op Lokale spoorwegen en Bijzondere spoorwegen.

De volgende spoorwegen, daarbij inbegrepen de niet genoemde verbindingsbogen die deze spoorwegen onderling met elkaar verbinden, zijn hoofdspoorwegen:

1. Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Breukelen - Harmelen Aansluiting;

b. De Haar Aansluiting - Rhenen;

c. Velperbroek Aansluiting - Arnhem Goederenstation;

d. IJsselbrug Westzijde - Arnhem Goederenstation;

e. Zevenaar - Winterswijk;

2. Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal > Gouda - Utrecht Centraal - Amersfoort - Zwolle - Meppel < Leeuwarden / Groningen, met de zijtakken:

a. Nootdorp Aansluiting - Leidschendam Werkplaats;

b. Gouda - Alphen aan den Rijn;

c. Woerden - Leiden;

d. Den Dolder - Baarn;

e. Amersfoort - Leusden;

f. Zwolle - Kampen;

g. Haren - Waterhuizen;

3. Haarlem / Amsterdam Centraal > Uitgeest - Alkmaar - Den Helder, met de zijtakken:

a. Heerhugowaard - Hoorn;

b. Amsterdam Singelgracht Aansluiting - Amsterdam Westhaven;

c. Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Westhaven;

4. Zwolle - Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Venlo - Roermond, met de zijtakken:

a. Zutphen - Hengelo;

b. Zutphen - Winterswijk;

c. Venlo - Duitse grens;

5. Harlingen Haven / Stavoren > Leeuwarden - Groningen - Nieuweschans - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Groningen - Sauwerd < Roodeschool / Delfzijl;

b. Zuidbroek - Veendam;

6. Zaandam - Hoorn - Enkhuizen;

7. Dordrecht - Geldermalsen - Elst;

8. Amsterdam Centraal - Amersfoort - Apeldoorn - Almelo - Hengelo < Oldenzaal - Duitse grens / Enschede - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Weesp - Lelystad;

b. Hilversum - Lunetten;

c. Barneveld Aansluiting - Ede-Wageningen;

d. Apeldoorn - Apeldoorn Zuid;

e. Apeldoorn - Zutphen;

f. Wierden - Zwolle;

9. Vlissingen - Roosendaal - Tilburg - 's-Hertogenbosch - Nijmegen, met de zijtakken:

a. 's-Heer Arendskerke Aansluiting - Sloehaven;

b. Tilburg - Boxtel;

10. Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam Centraal - Dordrecht - Roosendaal - Belgische grens, met de zijtakken:

a. Haarlem - Zandvoort;

b. Schiedam - Hoek van Holland Strand;

c. Delfshavense Schie - Rotterdam Rechter Maasoever;

d. Lage Zwaluwe - Made en Drimmelen;

e. Lage Zwaluwe - Breda;

11. Weesp - Schiphol - Leiden, met de zijtak Amsterdam Singelgracht - Amsterdam Riekerpolder;

12. Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Weert - Roermond -Sittard < Heerlen - Duitse grens / Maastricht - Eijsden - Belgische grens, met de zijtakken:

a. Eindhoven - Venlo;

b. Weert - Belgische grens;

c. Sittard - Born;

d. Heerlen - Maastricht;

e. Landgraaf - Kerkrade Centrum;

13. Zwolle - Mariënberg - Emmen, met de zijtak Mariënberg - Almelo;

14. Terneuzen - Sluiskil Aansluiting - Sas van Gent - Belgische grens;

15. Maasvlakte - Kijfhoek;

16. Barendrecht - Belgische grens, inclusief de daarbij horende aansluitingen.

In de lijst wordt de volgende betekenis aan de gebruikte symbolen toegekend:

a. het teken >: komt van locaties links en rechts van het teken / bij elkaar;

b. het teken <: splitst naar de locaties links en rechts van het teken /.

Geldigheid

De lijst is de per 12-02-2007 geldende lijst. De actuele lijst is te vinden op wettekst



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 22, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]