Definitie


Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen





Daarnaast is een aantal overgangsbepalingen die betrekking hebben op Lokale spoorwegen en Bijzondere spoorwegen.

De volgende spoorwegen, daarbij inbegrepen de niet genoemde verbindingsbogen die deze spoorwegen onderling met elkaar verbinden, zijn hoofdspoorwegen:

1. Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Breukelen - Harmelen Aansluiting;

b. De Haar Aansluiting - Rhenen;

c. Velperbroek Aansluiting - Arnhem Goederenstation;

d. IJsselbrug Westzijde - Arnhem Goederenstation;

e. Zevenaar - Winterswijk;

2. Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal > Gouda - Utrecht Centraal - Amersfoort - Zwolle - Meppel < Leeuwarden / Groningen, met de zijtakken:

a. Nootdorp Aansluiting - Leidschendam Werkplaats;

b. Gouda - Alphen aan den Rijn;

c. Woerden - Leiden;

d. Den Dolder - Baarn;

e. Amersfoort - Leusden;

f. Zwolle - Kampen;

g. Haren - Waterhuizen;

3. Haarlem / Amsterdam Centraal > Uitgeest - Alkmaar - Den Helder, met de zijtakken:

a. Heerhugowaard - Hoorn;

b. Amsterdam Singelgracht Aansluiting - Amsterdam Westhaven;

c. Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Westhaven;

4. Zwolle - Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Venlo - Roermond, met de zijtakken:

a. Zutphen - Hengelo;

b. Zutphen - Winterswijk;

c. Venlo - Duitse grens;

5. Harlingen Haven / Stavoren > Leeuwarden - Groningen - Nieuweschans - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Groningen - Sauwerd < Roodeschool / Delfzijl;

b. Zuidbroek - Veendam;

6. Zaandam - Hoorn - Enkhuizen;

7. Dordrecht - Geldermalsen - Elst;

8. Amsterdam Centraal - Amersfoort - Apeldoorn - Almelo - Hengelo < Oldenzaal - Duitse grens / Enschede - Duitse grens, met de zijtakken:

a. Weesp - Lelystad;

b. Hilversum - Lunetten;

c. Barneveld Aansluiting - Ede-Wageningen;

d. Apeldoorn - Apeldoorn Zuid;

e. Apeldoorn - Zutphen;

f. Wierden - Zwolle;

9. Vlissingen - Roosendaal - Tilburg - 's-Hertogenbosch - Nijmegen, met de zijtakken:

a. 's-Heer Arendskerke Aansluiting - Sloehaven;

b. Tilburg - Boxtel;

10. Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam Centraal - Dordrecht - Roosendaal - Belgische grens, met de zijtakken:

a. Haarlem - Zandvoort;

b. Schiedam - Hoek van Holland Strand;

c. Delfshavense Schie - Rotterdam Rechter Maasoever;

d. Lage Zwaluwe - Made en Drimmelen;

e. Lage Zwaluwe - Breda;

11. Weesp - Schiphol - Leiden, met de zijtak Amsterdam Singelgracht - Amsterdam Riekerpolder;

12. Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Weert - Roermond -Sittard < Heerlen - Duitse grens / Maastricht - Eijsden - Belgische grens, met de zijtakken:

a. Eindhoven - Venlo;

b. Weert - Belgische grens;

c. Sittard - Born;

d. Heerlen - Maastricht;

e. Landgraaf - Kerkrade Centrum;

13. Zwolle - Mariënberg - Emmen, met de zijtak Mariënberg - Almelo;

14. Terneuzen - Sluiskil Aansluiting - Sas van Gent - Belgische grens;

15. Maasvlakte - Kijfhoek;

16. Barendrecht - Belgische grens, inclusief de daarbij horende aansluitingen.

In de lijst wordt de volgende betekenis aan de gebruikte symbolen toegekend:

a. het teken >: komt van locaties links en rechts van het teken / bij elkaar;

b. het teken <: splitst naar de locaties links en rechts van het teken /.

Geldigheid

De lijst is de per 12-02-2007 geldende lijst. De actuele lijst is te vinden op wettekst



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 22, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]