Definitie


Wisselverwarmingsinstallatie





Alle centraal bediende wissels zijn voorzien van wisselverwarming met verschillende verwarmingscapaciteit. Tot 2001 werd alleen gebruik gemaakt van de energiebronnen aardgas en elektriciteit. Vanaf 2002 zijn er praktijkproeven gestart met de alternatieve energiebron aardwarmte (zie Icesolution). Gebruik van aardwarmte lijkt positief. Maar aardwarmtesystemen zijn duur in aanschaf en aanleg. Bovendien vertonen aardwarmtesystemen dezelfde zwakke punten als centrale buis systemen omdat hun modulaire opbouw identiek is (dezelfde zwakke schakels als binnen een CB-systeem zijn binnen het aardwarmtesysteem aanwezig nl: lekkages in het secundaire leidingnet). Daarbij komt dat er ook nog een complex primair leidingnet aan toe gevoegd is. Wisselverwarming op aardwarmte is momenteel (november 2007) door Prorail (nog) niet vrijgegeven (zie Wisselverwarming).

Er zijn vier verschillende uitvoeringsvormen mogelijk:
  1. Aardgas met branders (gasinfrarood); vrijgegeven door Prorail,
  2. Aardgas met verwarmingsbuis (CB); vrijgegeven door Prorail,
  3. Elektrische elementen (ESE); vrijgegeven door Prorail,
  4. Aardwarmte (met verwarmingsbuis en warmtepomp); niet vrijgegeven door Prorail.
Tot ongeveer 1990 werden wisselverwarmingssystemen in- en uitgeschakeld op grond van min of meer onvolledige weersinformatie. Daarna werden de eerste weerstations toegepast die op meerdere parameters konden inschakelen (omgevingstemperatuur, neerslag en dauwpunt). Tesamen met de koude spoorstaaftemperatuur wordt vanaf 2002 op basis van vier meteorologische scenarios ingeschakeld.

Vanaf 1990 zijn de wisselverwarmingsinstallaties standaard uitgerust met interne monitoringssystemen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]