Definitie


Besluit Geluidhinder Spoorwegen





N.B. deze tekst is achterhaald. Het Bgs is vervangen door het Besluit geluidhinder

Het Besluit geluidhinder spoorwegen is een nadere uitwerking van de Wet geluidhinder voor wat betreft het Spoor. Het besluit is uitgebracht door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, in overeenstemming met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Met de wijziging van de Wet geluidhinder, die begin 2007 van kracht is geworden, is het oude Besluit geluidhinder spoorwegen van 25 maart 1987 komen te vervallen. Hoofdstuk 4 van het nieuwe Besluit Geluidhinder (20 oktober 2006) bevat nu de wettelijke regels met betrekking tot Geluid van doorgaande sporen.

Het Besluit geluidhinder heeft geen betrekking op het geluid van inrichtingen zoals Opstelterreinen en Emplacementen. Dat wordt als voorheen geregeld in de Wet milieubeheer.

Geluidszone

Het besluit geeft aan dat de Minister een kaart zal uitgeven waarop voor spoorwegen de geluidszone is aangegeven. Als er voor gronden die binnen deze zone zijn gelegen, een bestemmingsplan wordt voorbereid of herzien, moeten voor geluidsgevoelige bestemmingen (o.a. woningen, scholen, ziekenhuizen) grenswaarden in acht worden genomen. Om die grenswaarden te behalen, kunnen maatregelen noodzakelijk zijn zoals de toepassing van Raildempers of het oprichten van een geluidsscherm.

Er dient een onderzoek te worden ingesteld naar de effectiviteit en de doelmatigheid van deze maatregelen. Als die onvoldoende doeltreffend en doelmatig zijn, moet ontheffing worden gevraagd voor toepassing van een hogere grenswaarde. In dat geval wordt verlangd dat het geluidsniveau binnen in de geluidsgevoelige bestemming aan een grenswaarde voldoet, en daarvoor is nodig dat de geluidwering van de gevel dan aan bepaalde eisen voldoet. Daarvoor kunnen dan maatregelen zoals geluidwerende beglazing en suskasten worden toegepast.

Kosten

Als de aanleiding voor de bestemmingsplanwijziging is dat een initiatiefnemer woningen wil bouwen, dan ligt het voor de hand dat de kosten voor de maatregelen dan ook door die initiatiefnemer worden gedragen.

Ook bij nieuwbouw of wijziging van een bestaande spoorweg moet aan de regels van het Besluit geluidhinder worden voldaan. In dat geval zullen de kosten door de spoorbeheerder worden gedragen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]