Definitie


Hoe krijg ik een eigen spooraansluiting?





Bedrijven die regelmatig goederen willen ontvangen of versturen via het spoor kunnen een eigen spooraansluiting (laten) aanleggen. Voordat dit kan plaatsvinden moet er eerst overleg gevoerd worden met de beheerder van het spoor waarop moet worden aangesloten. Vaak is dat ProRail, maar het kan ook Keyrail, een gemeente, een havenschap of NS Spooraansluitingen zijn. De beheerder bepaalt wat de beste plek is om de spooraansluiting op het hoofdspoor of een stamlijn te laten aansluiten. Ook bepaalt hij hoe de aansluiting er uit komt te zien. Dat wil zeggen dat hij nagaat of de spoorlengte is afgestemd op het soort vervoer dat gaat plaatsvinden. Tevens maakt hij contractuele afspraken over de aanleg en het onderhoud van het spoor dat het bedrijf verbindt met het hoofdspoor of stamlijn. Ook is het belangrijk vooraf na te gaan of de provinciale en/of gemeentelijke milieuverordening beperkingen oplegt.

Vervolgens zijn er drie mogelijkheden:
  • Een eerste bestaat uit een samenwerking met NS Spooraansluitingen www.nsspooraansluitingen.nl . Hierbij is de aanleg, het beheer, de schouw en/of het onderhoud van de spooraansluiting in één hand.
  • Een tweede optie is de aanleg van een spooraansluiting in eigen hand nemen. Dat betekent dat de aanvrager zelf het ontwerp laat maken door een spoorgecertificeerd ingenieursbureau en vervolgens de bouw laat uitvoeren. Van belang hierbij is dat de opdrachtgever een verklaring krijgt van de veilige berijdbaarheid van het spoor. Ook de bouwer dient weer gecertificeerd te zijn (zie voor gecertificeerde bedrijven www.prorail.nl ).
  • De derde optie is om de spooraansluiting in samenwerking met ProRail te ontwikkelen. ProRail zorgt in dat geval voor de realisatie en het beheer.
Bij het ontwerp en de aanleg van de spooraansluiting moet rekening worden gehouden met de mogelijkheden van het bedrijfsterrein. Lagere snelheden, hoge aslasten, bogen en wissels met een kleinere diameter zijn vaak kenmerkend voor een spooraansluiting. Daarom is zowel het ontwerp als het beheer van een spooraansluiting steeds maatwerk. Dit moet ervoor zorgen dat de spooraansluiting steeds veilig bereden kan worden.

(Bron: Rail Cargo, "Railinfrastructuur uitgelegd")

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Dag van de Rail 2018
Event
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]