Definitie


Arbeidshygienische strategie





Arbeidshygiënische strategie

De arbeidshygiënische strategie moet worden toegepast bij het vaststellen van het veiligheidsniveau waarop het werk wordt uitgevoerd. Nadat de omvang van het risico is vastgesteld, dient in principe voor het hoogste niveau van veiligheid te worden gekozen, tenzij er duidelijke redenen zijn om hiervan af te wijken, waarbij het redelijkerwijsprincipe (afweging van technische, operationele- en economische- aspecten) geldt en naar de stand der techniek wordt gekeken. Bij iedere volgende stap in de arbeidshygiènische strategie moet de afweging opnieuw worden gemaakt; gemotiveerd en aantoonbaar. De volgorde van de niveaus is als volgt:

Methoden van werkplekbeveiliging

De belanglangrijkste elementen hiervoor zijn:
  • Het voorkomen/elimeren van de bron
  • Het Beperken/Isoleren van de bron
  • Het Collectief beschermen van de bron
  • De Individuele bescherming
  • Persoonlijke bescherming
Keuze voor een niveau van 'lagere' orde wordt slechts gemaakt voor zover een 'hogere' orde niet mogelijk is of niet in redelijkheid kan worden gevergd. Zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer geven binnen hun eigen rol, taak en verantwoordelijkheid, toepassing aan de Arbeidshygiënische strategie, zoals vastgelegd in de Arbeidsomstandighedenwet.

Al in de ontwerpfase dient de opdrachtgever de risico's verbonden aan de werkzaamheden te inventariseren en evalueren en dient de opdrachtgever, via bestek of anderszins dwingend voor te schrijven welke minimale veiligheidsmaatregelen moeten worden getroffen om veilig werken aan het spoor mogelijk te maken.

De Arbeidsinspectie acht die minimale beheersmaatregelen van groot belang omdat de aard van de werkzaamheden in de uitvoeringsfase voor een groot deel wordt bepaald door beslissingen van de opdrachtgever in de ontwerpfase.

Beslissingen in de ontwerpfase zijn direct of indirect van invloed op de risico's die tijdens de uitvoeringsfase voor de Veiligheid en de gezondheid van de werknemers kunnen ontstaan.

De opdrachtnemer heeft daarop veelal geen invloed. De opdrachtgever, zeker de professionele, dient daarom, naast het formuleren van de kaders, ook zo veel mogelijk maatregelen voor te schrijven en de opdrachtnemer, gezien zijn veelal beperkte invloed, niet voor onmogelijke keuzes te plaatsen.

Hierbij dient de arbeidshygiënische strategie te worden gevolgd op basis van artikel 3 en 5 eerste lid van de arbeidsomstandighedenwet. In de arbeidshygiënische strategie is een aflopende volgorde van prioriteit bepaald. Deze loopt van, het voorkomen of uitsluiten van risico's tot het toepassen van persoonlijke beschermingsmiddelen. De opdrachtgever moet de afwegingen zichtbaar maken hoe hij tot het uiteindelijke veiligheidsniveau is gekomen.

Dit betekent dat alle werkzaamheden in PVR (Profiel van Vrije Ruimte) worden uitgevoerd volgens het hoogst mogelijke veiligheidsniveau.

De te onderscheiden veiligheidsmaatregelen die horen bij de niveaus van de arbeidshygiënische strategie, zijn in volgorde:

A. Buitendienststelling (BD),
B. Fysieke afscherming (conform beleidsregel 3.16 lid 6 tot 2010, na 2010 vervangen door arbocatalogus),
C. Beheerste toelating(BT) van treinen met afbakening ,
D. Gegarandeerde waarschuwing (GW) met afbakening ,
E. Persoonlijke waarneming (PW) met afbakening .


Eenvoudig gezegd worden alle werkzaamheden binnen het PVR uitgevoerd in BD, tenzij.

Afwijkingen van het hoogste veiligheidsniveau (tenzij...) moeten overtuigend door de werkgever zijn onderbouwd.

bron: projectverslag Veiligheid Baanwerkers A564-2002, 5 aug 2003, Arbeidsinspectie, Den Haag en actueel verslag van de Arbeidsinspectie tbv inspectieproject baanwerkers 2007

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]