Definitie


Themabijeenkomst OV 10-6-11



Gastheer: Arcadis Titel: "kansen door bezuinigingen"

Samenvatting

Stefan Hulman (stedelijk OV Rotterdam)
Bij bezuinigingen is de verleiding groot dat om de kaasschaaf te hanteren en daarmee ook snijden in belangrijke lijnen. Juist het versterken van de belangrijke assen leidt tot meer reizigers.Hoewel innovaties belangrijk zijn in een bezuinigingsproces is dat een ondergeschoven kindje geworden door de Wet personenvervoer (geen ruimte voor in 'uitgeknepen' contract). Indien bezuinigingen nodig zijn is er geen tijd meer.Toch bieden bezuinigingen kansen. O.m. door beter in gesprek te komen met opdrachtgeven en daardoor competentiestrijd te staken en mogelijkheden te krijgen om iets te verdienen en daarmee te kunnen investereren o.a. in innovaties.

Jan van Selm (regionaal OV Groningen/Drente)
In samenwerking met andere organisaties die het OV-product mogelijk maken (boord <-> wal) kan de exploitatie-organisatie in een opgaande visieuze cirkel komen. Ook tijdens bezuigingsoperaties. Het is daarvoor nodig dat met name de samenwerking tussen de wegbeheerden en de concessieverlener/exploitant goed is. Denk daarbij een gemiddelde voertuigsnelheid en imago (drempels, bushalteplaatsen, etc).
Het verdienmodel moet ontwikkeld worden vanuit de markt (-potentie). Dat is de klant. Opvallend is dat frequentie dominant aanwezig is in de opsommingen maar ook de product van de wegbeheerder en goeie informatie.
Ook in deze presentatie wordt aandacht besteed aan goed overleg met alle betrokken partijen dus ook samenwerking met de concessieverlener.
Hoe de kosten voor OV berekend moeten worden is nog onvoldoende besproken maar wel een echt punt van aandacht omdat de inkomsten en uitgaven vaak bij verschillende partijen liggen. Maar het is ook niet helder wat bepaalde concessie-eisen kosten.

Lex Boersma (particulier initiatief: nieuw rendabel concept)
Een nieuw busconcept, de snelwegbus, waarbij de bussen alleen over de autosnelwegen rijden bereikt een nieuwe doelgroep Het concept is geen concurrentie voor de trein eerder aanvullend en voedend. Ook voor het overige OV indien er goede afspraken gemaakt worden. De doelgroep is het hoge percentage mensen dat op korte afstand woont en werk van een snelwegaansluiting.
In aanvulling op de vorige presentaties wordt hier gekeken naar een rendabele/winstgevende vorm van OV bij een grotendeels nieuwe doelgroep: de automobilist. Rendabel door hoge bezettingsgraad en hoge gemiddelde snelheid. Eea is onderbouwd met grafieken en cijfers.Dit concept lijkt alles te hebben om een commercieel succes te worden. Maar zoals vaak leiden rigoreuse ideeen tot veel weerstand.

Robert Jan Roos (kennis van vele concepten ook buiten NL; de reiziger)
Stel de reiziger centraal ondanks dat de aanbestedende partij de opdrachter is. Dit lijkt een open deur maar is steeds verder uit beeld verdwenen. En zorg ook voor een goed netwerk, goeie informatie en een goed imago.

Algemeen
Kosten infrastructuur en ook de structurerende werking die daarmee gepaard gaat zou beter in samenhang met te leveren OV-concept bekeken moeten worden.Sommige uitgangspunten loslaten kan juist tot verbetering leiden. Bijvoorbeeld halte-afstanden.Binnen het OV moeten schotten zoveel mogelijk weggehaald worden. (Niet gesproken is over de schotten tussen de verschillende modaliteiten.)Bij de meeste aanwezigen leeft het beeld dat OV niet kostendekkend kan worden en sommigen, waaronder Stefan Hulman, vinden dat dit ook niet wenselijk is. (Waarom het niet wenselijk zou zijn is onvoldoende naar voren kunnen komen door beperkte tijd.)

Een terechte opmerking na de paneldiscussie was dat er vrijwel alleen over bus gesproken is en niet of nauwelijk over de combinatie van OV-delen, mn over de combinatie met trein.




Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]