Definitie


Themabijeenkomst OV 10-6-11



Gastheer: Arcadis Titel: "kansen door bezuinigingen"

Samenvatting

Stefan Hulman (stedelijk OV Rotterdam)
Bij bezuinigingen is de verleiding groot dat om de kaasschaaf te hanteren en daarmee ook snijden in belangrijke lijnen. Juist het versterken van de belangrijke assen leidt tot meer reizigers.Hoewel innovaties belangrijk zijn in een bezuinigingsproces is dat een ondergeschoven kindje geworden door de Wet personenvervoer (geen ruimte voor in 'uitgeknepen' contract). Indien bezuinigingen nodig zijn is er geen tijd meer.Toch bieden bezuinigingen kansen. O.m. door beter in gesprek te komen met opdrachtgeven en daardoor competentiestrijd te staken en mogelijkheden te krijgen om iets te verdienen en daarmee te kunnen investereren o.a. in innovaties.

Jan van Selm (regionaal OV Groningen/Drente)
In samenwerking met andere organisaties die het OV-product mogelijk maken (boord <-> wal) kan de exploitatie-organisatie in een opgaande visieuze cirkel komen. Ook tijdens bezuigingsoperaties. Het is daarvoor nodig dat met name de samenwerking tussen de wegbeheerden en de concessieverlener/exploitant goed is. Denk daarbij een gemiddelde voertuigsnelheid en imago (drempels, bushalteplaatsen, etc).
Het verdienmodel moet ontwikkeld worden vanuit de markt (-potentie). Dat is de klant. Opvallend is dat frequentie dominant aanwezig is in de opsommingen maar ook de product van de wegbeheerder en goeie informatie.
Ook in deze presentatie wordt aandacht besteed aan goed overleg met alle betrokken partijen dus ook samenwerking met de concessieverlener.
Hoe de kosten voor OV berekend moeten worden is nog onvoldoende besproken maar wel een echt punt van aandacht omdat de inkomsten en uitgaven vaak bij verschillende partijen liggen. Maar het is ook niet helder wat bepaalde concessie-eisen kosten.

Lex Boersma (particulier initiatief: nieuw rendabel concept)
Een nieuw busconcept, de snelwegbus, waarbij de bussen alleen over de autosnelwegen rijden bereikt een nieuwe doelgroep Het concept is geen concurrentie voor de trein eerder aanvullend en voedend. Ook voor het overige OV indien er goede afspraken gemaakt worden. De doelgroep is het hoge percentage mensen dat op korte afstand woont en werk van een snelwegaansluiting.
In aanvulling op de vorige presentaties wordt hier gekeken naar een rendabele/winstgevende vorm van OV bij een grotendeels nieuwe doelgroep: de automobilist. Rendabel door hoge bezettingsgraad en hoge gemiddelde snelheid. Eea is onderbouwd met grafieken en cijfers.Dit concept lijkt alles te hebben om een commercieel succes te worden. Maar zoals vaak leiden rigoreuse ideeen tot veel weerstand.

Robert Jan Roos (kennis van vele concepten ook buiten NL; de reiziger)
Stel de reiziger centraal ondanks dat de aanbestedende partij de opdrachter is. Dit lijkt een open deur maar is steeds verder uit beeld verdwenen. En zorg ook voor een goed netwerk, goeie informatie en een goed imago.

Algemeen
Kosten infrastructuur en ook de structurerende werking die daarmee gepaard gaat zou beter in samenhang met te leveren OV-concept bekeken moeten worden.Sommige uitgangspunten loslaten kan juist tot verbetering leiden. Bijvoorbeeld halte-afstanden.Binnen het OV moeten schotten zoveel mogelijk weggehaald worden. (Niet gesproken is over de schotten tussen de verschillende modaliteiten.)Bij de meeste aanwezigen leeft het beeld dat OV niet kostendekkend kan worden en sommigen, waaronder Stefan Hulman, vinden dat dit ook niet wenselijk is. (Waarom het niet wenselijk zou zijn is onvoldoende naar voren kunnen komen door beperkte tijd.)

Een terechte opmerking na de paneldiscussie was dat er vrijwel alleen over bus gesproken is en niet of nauwelijk over de combinatie van OV-delen, mn over de combinatie met trein.




Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht








[Banners]