Definitie


Beveiliging





Beveiliging staat voor beveiligingssysteem, in het Engels interlocking system. Door de eigenschap van treinen dat het wiel-railcontact weinig wrijving geeft is de remweg van een trein lang. Hierdoor is het voor een machinist niet mogelijk om met hoge snelheid op zicht te rijden. Het beveiligingssysteem is een technisch systeem dat ervoor zorgt dat treinen wel veilig met hoge snelheid kunnen rijden. De huidige systemen doen dat hoofdzakelijk door het tonen van lichtseinen.

Geschiedenis

Toen in de negentiende eeuw het spoorverkeer zijn intrede deed kwam men er al snel achter dat om botsingen te voorkomen het nodig was om de machnist te ondersteunen met technische systemen. Dit leidde tot de ontwikkeling van de beveiligingssystemen. Globaal zijn er in die ontwikkeling drie groepen te onderscheiden:
  1. de klassieke of machanische beveiliging
  2. de relaisbeveiliging
  3. de electronische beveiliging
Bij een mechanische beveiliging vindt de bediening van de seinen (armseinen in dit geval) en wissels plaats door middel van trekdraden. De mechanische beveiliging voorkomt dat een Sein ten onrechte op veilig gezet kan worden met behulp van een stelsel van linealen en nokken. Pas in de tweede helft van de twintigste eeuw is op grote schaal overgeschakeld op elektrische apparatuur. De armseinen werden vervangen door lichtseinen en de wissels voorzien van een elektromotor, genaamd Wisselsteller. Het mechanische beveiligingssysteem met de linealen en nokken werd vervangen door een elektrische schakeling bestaande uit een groot aantal relais. Voor het veiligheidsgedeelte worden hiervoor B-relais gebruikt. Vanaf de jaren tachtig van de twintigste eeuw is begonnen met het vervangen van de relaisbeveiligingen door electronische beveiligingen. Deze systemen bevatten microprocessors in plaats van relais en software in plaats van bedrading.

Functie van de beveiliging

De huidige beveiligingssystemen moeten reageren op bedienopdrachten van de Treindienstleider of VPT. De treindienstleider kan het beveiligingssysteem opdracht geven om een rijweg voor een trein in te stellen. Het beveiligingssysteem voert daarop een aantal controles uit, stuurt de wissels naar de gevraagde stand en controleert of aan allerlei veiligheidseisen is voldaan. Als aan alle eisen is voldaan zal het systeem het sein van rood naar geel of groen sturen. Naast dit voorbeeld kunnen er in een beveiligingssysteem functies zitten voor de sturing van overwegen, wissels, handwissels, enz. Deze struring vindt plaats vanuit de uitgangen van het beveiligingssysteem. Naast deze uitgangen heeft het systeem ingangen die zijn aangesloten op de wissels, treindetectieapparatuur, enz. om de toestand van de spoor-Infrastructuur te controleren.

Constructie van de beveiliging

De belangrijkste eigenschap van beveiligingssystemen is dat ze Fail-safe geconstrueerd zijn. Dit houdt in dat als er een storing optreedt dat het systeem gegarandeerd in een veilige toestand terecht moet komen: seinen worden rood gestuurd en de ATB-code wordt afgeschakeld. Tegenwoordig wordt de fail-safe eis geleidelijk vervangen door eisen aan het SIL-level van het systeem.

Het verschil tussen beveiliging en beheersing

Het belangrijkste verschil tussen een beveiligingssysteem en een beheersingssysteem is dat het beveiligingssysteem de veiligheid van het spoorverkeer moet garanderen en het beheersingssysteem voor de besturing moet zorgen. In het beheersingssysteem zit daarom de Dienstregeling van het treinverkeer. Momenteel zijn er verschillen typen beveiligingssystemen in gebruik in Nederland: systemen met B-relais en verschillende electronische systemen van de leveranciers Alstom, Bombardier en Siemens. Het treinbeheersingssysteem is wel gestandaardiseerd en heet het VPT systeem. Om al deze beveiligingssystemen aan VPT te koppelen zijn een ongeveer even groot aantal interfacesystemen ontwikkeld. De namen van deze interfacesystemen zijn EBP, KEV, VIA, PIA en VIS, waarvan vaak ook nog verschillende versies bestaan.

Eerste versie van artikel geschreven door: Daan van der Meij

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]