Definitie


Blauwe Tram





Blauwe Tram is de gangbare benaming voor trams op de tramlijnen van de NZH, een van de voorgangers van Connexxion. Het net bestond uit een normaalsporig en een metersporig gedeelte. De naam verwijst naar de in 1924 ingevoerde kleurencombinatie donkerblauw met grijs.

normaalspoor

Het normaalspoornet strekte zich uit van Scheveningen/Den Haag via Leiden naar Katwijk, Noordwijk en Haarlem, met stadslijnen in Leiden en Haarlem. Ontstaan als stoomtramlijnen, geëlektrificeerd tussen 1911 en 1932, opgeheven tussen 1949 en 1961. De benaming Blauwe Tram werd vooral gebruikt in de Haags/Leidse regio, als tegenhanger van de Gele Tram.

meterspoor

Het meterspoornet bestond uit twee afzonderlijke delen: de lijn Amsterdam - Haarlem - Zandvoort, met stadslijnen in Haarlem en een lokaaldienst in Amsterdam. Vanaf de aanvang in 1909 elektrisch, opgeheven tussen 1934 (stadsdiensten Haarlem) en 1957 (Amsterdam - Zandvoort).

Benoorden het IJ waren er tramlijnen van Amsterdam-Noord naar Purmerend en Volendam. Begonnen als stoomtram, geëlektrificeerd in de jaren twintig en opgeheven in 1949-1956.

De keuze voor meterspoor is uitzonderlijk; de meeste Nederlandse smalsporige tramlijnen reden op Kaapspoor (1067 mm).

zie ook: Noord-Zuid Hollandsche Stoom Tramweg Maatschappij

Externe links

Voor meer foto's: http://www.htmfoto.net/tramhistorie/Blauwetram.html



Voor geluid van de fluit: http://www.blauwetram.nl/



en klikken op de afbeelding.

Eerste versie van artikel geschreven door: Maurits van den Toorn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]