Definitie


Botlekspoortunnel





De Botlekspoortunnel is een Spoortunnel die onder de Oude Maas is aangelegd, omdat de Botlekspoorbrug te weinig capaciteit biedt. De Botlekspoorbrug is enkelsporig en heeft geen plaats voor een tweede spoor, en opent regelmatig voor kruisende scheepvaart over de Oude Maas.

In 1999 is begonnen met het boren van de Botlekspoortunnel. Deze is drie kilometer lang en parallel gelegen aan de bestaande A15 autotunnel. Het is de eerste geboorde spoortunnel in Nederland. Een andere Boortunnel is de Tunnel onder het Groene Hart. De Botlekspoortunnel omvat twee gescheiden tunnelbuizen. In september 2006 was de officiële overdracht naar ProRail. Het is de eerste van vijf tunnels van de Betuweroute.

Bron
  • Prorailmagazine, september 2006.
Technische gegevens

Botlekspoortunnel

De bestaande spoorbrug over de Oude Maas moet vaak open voor de scheepvaart en biedt geen plaats voor een tweede spoor. Daarom is naast de bestaande Botlektunnel voor het wegverkeer een aparte, 3.065 meter lange tunnel voor goederentreinen aangelegd. Deze eerste geboorde spoortunnel van Nederland bestaat uit twee, deels halfopen, deels gesloten toeritten en twee geboorde tunnelbuizen. De tunnel wordt in 2006 in gebruik genomen.

- kerngetallen Botlekspoortunnel

- boormethode Earth Pressure Balance/Gronddrukbalansschild

- totaal gewicht boormachine circa 800 ton

- totale lengte tunnel 3.065 meter

- lengte van de te boren tunnelbuizen 1.835 meter

- inwendige diameter van de tunnel 8,65 meter

- afstand tussen de tunnelbuizen circa 10 meter

- diepte van start- en ontvangstschacht circa 20 meter

- minimale horizontale boogstraal 2.000 meter

- minimale verticale boogstraal 5.000 meter

- maximaal hellingspercentage 2,5%

- diepste ligging bovenkant buis NAP -20 meter

- totale hoeveelheid afgegraven grond circa 600.000 m3

- weg te boren grond circa 280.000 m3

- aantal dwarsverbindingen 3

- lengte van toeritten op de oevers 500 en 700 meter

- maaiveldhoogte NAP + 4,5 meter

- beton toeritten en schachten 68.500 m3

- onderwaterbeton 14.300 m3

- funderingspalen 2.400 stuks

- manuren toeritten 30.000

- betonnen tunnelring 7 segmenten en 1 sluitsteen

- grondgesteldheid klei, veen, zand

Mijlpalen Botlekspoortunnel
  • april 1999 start boren van de zuidelijke tunnelbuis
  • februari 2000 de oostelijke oever is bereikt, de eerste tunnelbuis is gereed
  • februari - mei 2000 verplaatsen en opnieuw opbouwen van de boormachine
  • mei 2000 start boren van de tweede tunnelbuis
  • december 2000 de tweede tunnelbuis is gereed
  • begin 2007 de Botlekspoortunnel operationeel
Bron
  • Projectorganisatie Betuweroute POBR.
Eerste versie artikel geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]