Definitie


Bovenleiding





De bovenleiding in Nederland bestaat uit een of twee rijdraden, waar de Stroomafnemer de stroom aan onttrekt. De rijdraden zijn met hangdraden aan de draagkabel opgehangen.

Om de stroomafnemer gelijkmatig te laten afslijten, wordt de rijdraad zigzag boven het spoor gespannen.

Boven een recht stuk spoor in Nederland is die verschuiving telkens 33 of 20 centimeter (afhankelijk van het bovenleidingsysteem) ten opzichte van hart spoor.

Met beweegbare afspanningen aan begin en aan het eind van een bovenleidingsectie (lengte van een sectie ca. 1500 meter) wordt het uitzetten of krimpen van de rijdraden door temperatuur wisselingen opgevangen. Hierdoor blijft de trekkracht in de rijdraad constant.

Op deze manier is ook bij hoge snelheden een goed contact tussen stroomafnemer en rijdraad mogelijk.

Op Baanvakken waar sneller dan 140 km/h mag worden gereden, is het noodzakelijk dat ook de Draagkabel beweegbaar wordt afgespannen.

Dit is in een paar regels dus de bovenleiding. Maar de techniek achter de bovenleiding is niet in een paar regels te vangen, daar zijn boeken over vol geschreven.

Systemen in Nederland

In Nederland kunnen we bovenleiding bouwen volgens 8 systemen.
  • B1 Dit het meest voorkomende systeem ook wel vast of klassiek systeem genoemd.
  • B2 Het vaste systeem voorbereid voor 25 kV.
  • B3 Het eerste beweegbare systeem in Nederland.
  • B4 Een beweegbaar systeem voorbereid voor 25 kV.
  • B5 Een beweegbaar 25 kV systeem gebouwd op de Betuweroute.
  • B6 Een beweegbaar 25 kV systeem voor hoge snelheden (waarschijnlijk wordt het nu gebouwde systeem op de HSL het B6 systeem)
  • B7 Dit is het B4 systeem als het is omgebouwd naar 25 kV
  • B8 Een vast 25 kV systeem
Externe link

Energievoorziening.info

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo v Dam

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]