Definitie


Bovenleiding





De bovenleiding in Nederland bestaat uit een of twee rijdraden, waar de Stroomafnemer de stroom aan onttrekt. De rijdraden zijn met hangdraden aan de draagkabel opgehangen.

Om de stroomafnemer gelijkmatig te laten afslijten, wordt de rijdraad zigzag boven het spoor gespannen.

Boven een recht stuk spoor in Nederland is die verschuiving telkens 33 of 20 centimeter (afhankelijk van het bovenleidingsysteem) ten opzichte van hart spoor.

Met beweegbare afspanningen aan begin en aan het eind van een bovenleidingsectie (lengte van een sectie ca. 1500 meter) wordt het uitzetten of krimpen van de rijdraden door temperatuur wisselingen opgevangen. Hierdoor blijft de trekkracht in de rijdraad constant.

Op deze manier is ook bij hoge snelheden een goed contact tussen stroomafnemer en rijdraad mogelijk.

Op Baanvakken waar sneller dan 140 km/h mag worden gereden, is het noodzakelijk dat ook de Draagkabel beweegbaar wordt afgespannen.

Dit is in een paar regels dus de bovenleiding. Maar de techniek achter de bovenleiding is niet in een paar regels te vangen, daar zijn boeken over vol geschreven.

Systemen in Nederland

In Nederland kunnen we bovenleiding bouwen volgens 8 systemen.
  • B1 Dit het meest voorkomende systeem ook wel vast of klassiek systeem genoemd.
  • B2 Het vaste systeem voorbereid voor 25 kV.
  • B3 Het eerste beweegbare systeem in Nederland.
  • B4 Een beweegbaar systeem voorbereid voor 25 kV.
  • B5 Een beweegbaar 25 kV systeem gebouwd op de Betuweroute.
  • B6 Een beweegbaar 25 kV systeem voor hoge snelheden (waarschijnlijk wordt het nu gebouwde systeem op de HSL het B6 systeem)
  • B7 Dit is het B4 systeem als het is omgebouwd naar 25 kV
  • B8 Een vast 25 kV systeem
Externe link

Energievoorziening.info

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo v Dam

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]