Definitie


Bovenleiding





De bovenleiding in Nederland bestaat uit een of twee rijdraden, waar de Stroomafnemer de stroom aan onttrekt. De rijdraden zijn met hangdraden aan de draagkabel opgehangen.

Om de stroomafnemer gelijkmatig te laten afslijten, wordt de rijdraad zigzag boven het spoor gespannen.

Boven een recht stuk spoor in Nederland is die verschuiving telkens 33 of 20 centimeter (afhankelijk van het bovenleidingsysteem) ten opzichte van hart spoor.

Met beweegbare afspanningen aan begin en aan het eind van een bovenleidingsectie (lengte van een sectie ca. 1500 meter) wordt het uitzetten of krimpen van de rijdraden door temperatuur wisselingen opgevangen. Hierdoor blijft de trekkracht in de rijdraad constant.

Op deze manier is ook bij hoge snelheden een goed contact tussen stroomafnemer en rijdraad mogelijk.

Op Baanvakken waar sneller dan 140 km/h mag worden gereden, is het noodzakelijk dat ook de Draagkabel beweegbaar wordt afgespannen.

Dit is in een paar regels dus de bovenleiding. Maar de techniek achter de bovenleiding is niet in een paar regels te vangen, daar zijn boeken over vol geschreven.

Systemen in Nederland

In Nederland kunnen we bovenleiding bouwen volgens 8 systemen.
  • B1 Dit het meest voorkomende systeem ook wel vast of klassiek systeem genoemd.
  • B2 Het vaste systeem voorbereid voor 25 kV.
  • B3 Het eerste beweegbare systeem in Nederland.
  • B4 Een beweegbaar systeem voorbereid voor 25 kV.
  • B5 Een beweegbaar 25 kV systeem gebouwd op de Betuweroute.
  • B6 Een beweegbaar 25 kV systeem voor hoge snelheden (waarschijnlijk wordt het nu gebouwde systeem op de HSL het B6 systeem)
  • B7 Dit is het B4 systeem als het is omgebouwd naar 25 kV
  • B8 Een vast 25 kV systeem
Externe link

Energievoorziening.info

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo v Dam

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]