Definitie


Bovenleidingpracticum





Het practicum is gebouwd op het emplacement Amersfoort. Twee sporen zijn voorzien van het klassieke B1-systeem, dat op 80% van het Nederlandse net voorkomt. Op twee andere sporen is het B4-systeem (geschikt voor 1500V én 25kV) gebouwd met daarin een wisselverbinding. Het vijfde spoor is voorzien van een laag systeem dat bij viaducten wordt toegepast. Bijzonder is het "rugby veld". Op dit gedeelte hangt de rijdraad op 1,50m boven de grond. Het wordt gebruikt voor de eerste praktijkoefeningen.

Op dinsdag 20 november is het eerste Europese bovenleidingpracticum bij Railinfra Opleidingen (RIO) in Amersfoort geopend. Het is de enige oefenomgeving in Europa waar spoormensen in een waarheidsgetrouwe oefenomgeving het vak van bovenleidingsmonteur kunnen leren. Tot voor kort gebeurde dat in Nederland ook alleen maar "on the job". Dit is echter niet meer te combineren met het steeds drukker wordende treinverkeer. Buitendienststellingen moeten tegenwoordig werkend benut worden, zodat het spoor niet alleen veilig, maar ook snel weer beschikbaar is voor vervoerders. Het bovenleidingpracticum is een initiatief van ProRail, RIO en de onderhoudsaannemers.

Het doel van het practicum is dat de kwaliteit van het werk toeneemt waardoor het aantal storingen afneemt en de beschikbaarheid van het spoor voor vervoerders toeneemt. Een ander voordeel is dat monteurs ingrijpende werkzaamheden vooraf kunnen "oefenen". Mogelijke storingen of uitloop van werkzaamheden worden hierdoor vroegtijdig gesignaleerd.

Vanuit de RIO-onderstations wordt de bovenleiding onder spanning gezet. Onderstations en bovenleiding worden op afstand bedient en bewaakt vanuit het RIO-SMC. Bij een calamiteit op het emplacement Amersfoort kan SMC Amsterdam de spanning afschakelen. Alle sporen zijn voorzien van een brede overweg waardoor elk type Rail wegvoertuig ingezet kan worden. Voor het theoretisch gedeelte van de opleiding zijn twee leslokalen beschikbaar. Voor de praktijkopleiding zijn er een werkplaats, materiaalcontainers en was- en kleedruimte.

Binnen ProRail was Wim Tiggelaar de grote motor achter de realisering van het bovenleidingpracticum. In 2005 heeft Wim ProRail verlaten, maar hij bleef wel voorzitter van de stuurgroep bovenleidingpracticum.

Bron: Apropos, november 2007

Eerste versie van atikel geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht








[Banners]