Definitie


Bovenleidingpracticum





Het practicum is gebouwd op het emplacement Amersfoort. Twee sporen zijn voorzien van het klassieke B1-systeem, dat op 80% van het Nederlandse net voorkomt. Op twee andere sporen is het B4-systeem (geschikt voor 1500V én 25kV) gebouwd met daarin een wisselverbinding. Het vijfde spoor is voorzien van een laag systeem dat bij viaducten wordt toegepast. Bijzonder is het "rugby veld". Op dit gedeelte hangt de rijdraad op 1,50m boven de grond. Het wordt gebruikt voor de eerste praktijkoefeningen.

Op dinsdag 20 november is het eerste Europese bovenleidingpracticum bij Railinfra Opleidingen (RIO) in Amersfoort geopend. Het is de enige oefenomgeving in Europa waar spoormensen in een waarheidsgetrouwe oefenomgeving het vak van bovenleidingsmonteur kunnen leren. Tot voor kort gebeurde dat in Nederland ook alleen maar "on the job". Dit is echter niet meer te combineren met het steeds drukker wordende treinverkeer. Buitendienststellingen moeten tegenwoordig werkend benut worden, zodat het spoor niet alleen veilig, maar ook snel weer beschikbaar is voor vervoerders. Het bovenleidingpracticum is een initiatief van ProRail, RIO en de onderhoudsaannemers.

Het doel van het practicum is dat de kwaliteit van het werk toeneemt waardoor het aantal storingen afneemt en de beschikbaarheid van het spoor voor vervoerders toeneemt. Een ander voordeel is dat monteurs ingrijpende werkzaamheden vooraf kunnen "oefenen". Mogelijke storingen of uitloop van werkzaamheden worden hierdoor vroegtijdig gesignaleerd.

Vanuit de RIO-onderstations wordt de bovenleiding onder spanning gezet. Onderstations en bovenleiding worden op afstand bedient en bewaakt vanuit het RIO-SMC. Bij een calamiteit op het emplacement Amersfoort kan SMC Amsterdam de spanning afschakelen. Alle sporen zijn voorzien van een brede overweg waardoor elk type Rail wegvoertuig ingezet kan worden. Voor het theoretisch gedeelte van de opleiding zijn twee leslokalen beschikbaar. Voor de praktijkopleiding zijn er een werkplaats, materiaalcontainers en was- en kleedruimte.

Binnen ProRail was Wim Tiggelaar de grote motor achter de realisering van het bovenleidingpracticum. In 2005 heeft Wim ProRail verlaten, maar hij bleef wel voorzitter van de stuurgroep bovenleidingpracticum.

Bron: Apropos, november 2007

Eerste versie van atikel geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]