Definitie


Breda Stationskwartier





Breda ligt op een strategische plek tussen de Nederlandse Randstad en de Vlaamse Ruit: Antwerpen, Brussel, Mechelen en Gent. Deze Brabantse stad is mede hierdoor een goede vestigingsplaats voor bedrijven. Vlak naast het historische centrum van Breda verrijst in de komende twee decennia rond het station een geheel nieuw stadsdeel: 'Via Breda'. Het nieuwe stationsgebouw is hierbinnen gezichtsbepalend.

<br>Een directe shuttleverbinding met de hogesnelheidslijn, mogelijk gemaakt door de aanleg van een extra spoor en een derde perroneiland - sluit Breda aan op het Europese net van hogesnelheidslijnen. Het stationsontwerp kent een bijzondere uitstraling. Reizen, wonen, werken en winkelen zijn geïntegreerd in één gebouw. En alle vervoersvormen - trein, bus, taxi, auto

en fiets - zijn samengebracht onder één dak. Op dat dak kunnen automobilisten parkeren.

Het OV-knooppunt Breda is transparant van opzet en gemakkelijk toegankelijk dankzij een brede

voetgangerstunnel. Deze tunnel zorgt daarnaast voor een verbinding tussen de stadsdelen aan

weerszijden van het spoor. Het nieuwe station Breda herbergt winkels, kantoren en appartementen.

Direct daarnaast komt een nieuw hotel. Aan de voor- en achterzijde van het station komen

aantrekkelijke pleinen, lanen en waterpartijen. En langs de spoorzone realiseert de gemeente Breda de komende jaren vier compleet nieuwe woonwijken.

Ook Breda Stationskwartier maakt deel uit van de Nieuwe SleutelProjecten.

De aanleiding
  • Breda wordt een HSL-station doordat er een directe verbinding komt met de

    hogesnelheidstrein Amsterdam-Rotterdam-Parijs. Dit maakt aanpassing van het station enaanleg van een derde perron noodzakelijk.
  • Het station heeft onvoldoende capaciteit voor het huidige aantal treinreizigers (27.000 per dag). In de periode tot 2020 zal het totaal aantal reizigers per openbaar vervoer toenemen tot 64.000 per dag.
  • Het huidige stationsgebouw heeft niet de allure van station aan de hogesnelheidslijn (HSL).
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Breda is een ontwerp van Architektenbureau K. van Velsen/ Atelier Quadrat.

Het nieuwe station Breda op hoofdlijnen:
  • Een modern stationsgebouw met een bijzondere uitstraling: breed, transparant entoegankelijk.
  •  Een regionaal knooppunt van openbaar vervoer, waar reizen, wonen, werken en winkelen zijngeïntegreerd in één gebouw.
  • Drie treinperrons, voor vijftien treinen per uur, waaronder vier HSL-shuttles.
  • Één busperron met ruimte voor twintig bussen.
  • Capaciteit voor ca. 26.000 treinreizigers en 38.000 busreizigers per dag.
  • 128 appartementen.
  • 20.000 m2 kantoorruimte.
  • 6.000 m2 winkelen en vier horecagelegenheden.
  • Stallingsruimte voor 4.200 fietsen (2.800 bewaakt en 1.400 onbewaakt) en parkeerruimtevoor 700 auto's.
  • Centraal element: een nieuwe, 36 meter brede voetgangerstunnel die het huidigestationsplein en de wijk Belcrum met elkaar verbindt.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]