Definitie


Breda Stationskwartier





Breda ligt op een strategische plek tussen de Nederlandse Randstad en de Vlaamse Ruit: Antwerpen, Brussel, Mechelen en Gent. Deze Brabantse stad is mede hierdoor een goede vestigingsplaats voor bedrijven. Vlak naast het historische centrum van Breda verrijst in de komende twee decennia rond het station een geheel nieuw stadsdeel: 'Via Breda'. Het nieuwe stationsgebouw is hierbinnen gezichtsbepalend.

<br>Een directe shuttleverbinding met de hogesnelheidslijn, mogelijk gemaakt door de aanleg van een extra spoor en een derde perroneiland - sluit Breda aan op het Europese net van hogesnelheidslijnen. Het stationsontwerp kent een bijzondere uitstraling. Reizen, wonen, werken en winkelen zijn geïntegreerd in één gebouw. En alle vervoersvormen - trein, bus, taxi, auto

en fiets - zijn samengebracht onder één dak. Op dat dak kunnen automobilisten parkeren.

Het OV-knooppunt Breda is transparant van opzet en gemakkelijk toegankelijk dankzij een brede

voetgangerstunnel. Deze tunnel zorgt daarnaast voor een verbinding tussen de stadsdelen aan

weerszijden van het spoor. Het nieuwe station Breda herbergt winkels, kantoren en appartementen.

Direct daarnaast komt een nieuw hotel. Aan de voor- en achterzijde van het station komen

aantrekkelijke pleinen, lanen en waterpartijen. En langs de spoorzone realiseert de gemeente Breda de komende jaren vier compleet nieuwe woonwijken.

Ook Breda Stationskwartier maakt deel uit van de Nieuwe SleutelProjecten.

De aanleiding
  • Breda wordt een HSL-station doordat er een directe verbinding komt met de

    hogesnelheidstrein Amsterdam-Rotterdam-Parijs. Dit maakt aanpassing van het station enaanleg van een derde perron noodzakelijk.
  • Het station heeft onvoldoende capaciteit voor het huidige aantal treinreizigers (27.000 per dag). In de periode tot 2020 zal het totaal aantal reizigers per openbaar vervoer toenemen tot 64.000 per dag.
  • Het huidige stationsgebouw heeft niet de allure van station aan de hogesnelheidslijn (HSL).
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Breda is een ontwerp van Architektenbureau K. van Velsen/ Atelier Quadrat.

Het nieuwe station Breda op hoofdlijnen:
  • Een modern stationsgebouw met een bijzondere uitstraling: breed, transparant entoegankelijk.
  •  Een regionaal knooppunt van openbaar vervoer, waar reizen, wonen, werken en winkelen zijngeïntegreerd in één gebouw.
  • Drie treinperrons, voor vijftien treinen per uur, waaronder vier HSL-shuttles.
  • Één busperron met ruimte voor twintig bussen.
  • Capaciteit voor ca. 26.000 treinreizigers en 38.000 busreizigers per dag.
  • 128 appartementen.
  • 20.000 m2 kantoorruimte.
  • 6.000 m2 winkelen en vier horecagelegenheden.
  • Stallingsruimte voor 4.200 fietsen (2.800 bewaakt en 1.400 onbewaakt) en parkeerruimtevoor 700 auto's.
  • Centraal element: een nieuwe, 36 meter brede voetgangerstunnel die het huidigestationsplein en de wijk Belcrum met elkaar verbindt.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]