Definitie


Breda Stationskwartier





Breda ligt op een strategische plek tussen de Nederlandse Randstad en de Vlaamse Ruit: Antwerpen, Brussel, Mechelen en Gent. Deze Brabantse stad is mede hierdoor een goede vestigingsplaats voor bedrijven. Vlak naast het historische centrum van Breda verrijst in de komende twee decennia rond het station een geheel nieuw stadsdeel: 'Via Breda'. Het nieuwe stationsgebouw is hierbinnen gezichtsbepalend.

<br>Een directe shuttleverbinding met de hogesnelheidslijn, mogelijk gemaakt door de aanleg van een extra spoor en een derde perroneiland - sluit Breda aan op het Europese net van hogesnelheidslijnen. Het stationsontwerp kent een bijzondere uitstraling. Reizen, wonen, werken en winkelen zijn geïntegreerd in één gebouw. En alle vervoersvormen - trein, bus, taxi, auto

en fiets - zijn samengebracht onder één dak. Op dat dak kunnen automobilisten parkeren.

Het OV-knooppunt Breda is transparant van opzet en gemakkelijk toegankelijk dankzij een brede

voetgangerstunnel. Deze tunnel zorgt daarnaast voor een verbinding tussen de stadsdelen aan

weerszijden van het spoor. Het nieuwe station Breda herbergt winkels, kantoren en appartementen.

Direct daarnaast komt een nieuw hotel. Aan de voor- en achterzijde van het station komen

aantrekkelijke pleinen, lanen en waterpartijen. En langs de spoorzone realiseert de gemeente Breda de komende jaren vier compleet nieuwe woonwijken.

Ook Breda Stationskwartier maakt deel uit van de Nieuwe SleutelProjecten.

De aanleiding
  • Breda wordt een HSL-station doordat er een directe verbinding komt met de

    hogesnelheidstrein Amsterdam-Rotterdam-Parijs. Dit maakt aanpassing van het station enaanleg van een derde perron noodzakelijk.
  • Het station heeft onvoldoende capaciteit voor het huidige aantal treinreizigers (27.000 per dag). In de periode tot 2020 zal het totaal aantal reizigers per openbaar vervoer toenemen tot 64.000 per dag.
  • Het huidige stationsgebouw heeft niet de allure van station aan de hogesnelheidslijn (HSL).
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Breda is een ontwerp van Architektenbureau K. van Velsen/ Atelier Quadrat.

Het nieuwe station Breda op hoofdlijnen:
  • Een modern stationsgebouw met een bijzondere uitstraling: breed, transparant entoegankelijk.
  •  Een regionaal knooppunt van openbaar vervoer, waar reizen, wonen, werken en winkelen zijngeïntegreerd in één gebouw.
  • Drie treinperrons, voor vijftien treinen per uur, waaronder vier HSL-shuttles.
  • Één busperron met ruimte voor twintig bussen.
  • Capaciteit voor ca. 26.000 treinreizigers en 38.000 busreizigers per dag.
  • 128 appartementen.
  • 20.000 m2 kantoorruimte.
  • 6.000 m2 winkelen en vier horecagelegenheden.
  • Stallingsruimte voor 4.200 fietsen (2.800 bewaakt en 1.400 onbewaakt) en parkeerruimtevoor 700 auto's.
  • Centraal element: een nieuwe, 36 meter brede voetgangerstunnel die het huidigestationsplein en de wijk Belcrum met elkaar verbindt.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]