Definitie


BUES 2000





Door de Duitse firma Scheidt en Bachman is een Overweg ontwikkeld met een diagnosesysteem. Dit diagnosesysteem registreert de werking van de overweg. Ook registreert het systeem fouten die optreden. Daarnaast kan aan de hand van foutmeldingen naar oorzaken gezocht worden.

Werking van het systeem

De diagnose unit van het systeem registreert alle activiteiten van de overweg. Met behulp van een gsm modem is het mogelijk om op afstand contact te maken met de diagnose unit. Zo kan dus bekeken worden welke activiteiten de overweg uitgevoerd heeft, of aan het uitvoeren is. Ook kan worden nagegaan wat de status van de overweg is. Dat wil zeggen of de overweg in storing is of dat de overweg fouten heeft geregistreerd. Een foutmelding geeft aan dat er een fout is geregistreerd, maar dat de overweg is niet in stroring. Aan de hand van de foutmeldingen kan vervolgens de oorzaak achterhaald worden. Zo weet b.v. een storingsmonteur exact welke materialen hij nodig heeft om de fout of storing op te lossen.

Verder kan het systeem een sms-bericht versturen als het systeem in storing is. Nadat het sms-bericht ontvangen is kan contact met de overweg worden gemaakt om precies na te gaan wat de storing is.

Het systeem kan ook aangeven wat de mogelijke oorzaken zijn van een fout- of storingsmelding. Hierdoor ontstaat er een soort check-list. De lijsten met activiteiten van een overweg worden automatisch periodiek verstuurt naar een centrale computer. In deze bestanden worden mogelijk foutmeldingen duidelijk aangegeven. Daarnaast wordt periodiek een overzicht van alle foutmeldingen verstuurt.

Daarnaast is het mogelijk om een aantal (maximaal 64) overwegen aan te sluiten op een centrale. Zo kunnen constant de aangesloten overwegen in de gaten gehouden worden.

Logfiles

Periodiek (b.v. elke dag om 0:00) zal het systeem logfiles doorsturen met daarin alle activiteiten van de overweg. Activieteiten waarbij fouten opgetreden zijn worden duidelijk gemarkeerd door ** voor de regel te zetten (zie voorbeeld). Ook worden periodiek de fouten in een apart bestand door gestuurd.

Voordelen

Grote voordelen zijn:
  • Beter overzicht voor storingen in systemen.
  • Door foutmeldingen in het systeem tijdig te signaleren kan een mankement hersteld worden voordat de overweg in storing gaat.
  • Aangezien het systeem aangeeft waardoor de storing veroorzaakt wordt kan de storingsmonteur meteen de goede materialen meenemen.
Schermvoorbeelden

Is in de installatie een fout of storing opgetreden, dan wordt dit bij nummer 1 aangegeven

Voor ondersteuning bij een foutregel (altijd aangegeven door **) selecteer de gewenste regel 2

Als nu de knop 3 aangeklikt wordt verschijnt een nieuw scherm met ondersteuning voor de geselecteerde regel

In dit volgende scherm staan mogelijke redenen waarom de fout opgetreden is.

Eerste versie van artikel geschreven door: Roel Lenzen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]