Buitendienststelling (BD) Bij een buitendienststelling is in de dienstregeling een treinvrije periode gepland voor onderhouds-, innovatie- of herstelwerkzaamheden. Dus op het spoor waar de werkplek is, is exploitatief treinverkeer niet toegestaan. De Infrastructuur is dan bestemd werkzaamheden aan het Spoor en het laten rijden van Werktreinen, als dit tijdens de uitvoering van het werk voorgeschreven wordt. .
Een buitendienststelling wordt aangevraagd bij het planbureau van ProRail. De aanvraag wordt gedaan door de V&G coordinator ontwerpfase.
Procedure
De werkwijze om een buitendienststelling te realiseren en op te heffen is in grote lijnen als volgt:
- Vóór aanvang van de werkzaamheden vraagt de Leider Werkplek Beveiliging (LWB) op basis van de Werkplek Beveiligings Instructie (WBI) het spoor of sporen buitendienst te stellen aan de treindienstleider en deze neemt de (veiligheids)maatregelen om treinverkeer naar het spoor uit te sluiten. Het spoor is hiermee voor het treinverkeer feitelijk buitendienst.
- Daarna draagt de treindienstleider de verantwoordelijkheid voor het spoor of de sporen over aan de LWB door middel van een Werkcontract (WECO).
- De LWB neemt door middel van het werkcontract (WECO) de verantwoordelijkheid over van de treindienstleider.
- Hierna neemt de LWB ter plaatse de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen, b.v. Kortsluitlans en/of wisselklem, op de werkplek en informeert de werkenden dat het spoor buitendienst is.Hiermee is het spoor/zijn de sporen (voor de werkenden) formeel buitendienst.
- Na afloop van de werkzaamheden worden de maatregelen in omgekeerde volgorde weer opgeheven.
Externe linken _Eerste versie artikel geschreven door: Hans Marijnissen
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Week van de circulaire economie
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Treinen staan minder vaak stil
Testrit met extra lange goederentreinen
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland