Definitie


CARE





CARE is een computersysteem waarin het ontwerp van het treinbeveiligingssysteem vastligt en wijzigingen worden bijgehouden. CARE staat voor Computer Aided Railroad Engineering.

Sinds de [splitsing van de NS|Scheiding van beheer en vervoer in 1995 was CARE eigendom van Movares en Arcadis. Op 30 augustus 2006 tekenden Arcadis, Movares en Prorail een intentieovereenkomst om het programma in een nieuw bedrijf onder te brengen: Loxia. Dat bedrijf verstrekt licenties voor het gebuik van CARE aan de door ProRail erkende ingenieursbureaus, en zorgt dat de ProRaildatabases en tekeningbestanden worden bijgewerkt.

De kern van CARE wordt gevormd door de CARE Editor. Dit technische tekenprogramma is gebaseerd op MicroStation V8 van Bentley en bevat bibliotheken met de Prorail-symbolen. Verder zijn er voorzieningen ingebouwd die het tekenen van beveiligingsbladen vereenvoudigen. Ondersteunde tekeningen zijn onder andere OBE, OS en OR.

Omdat de symbolen in de tekening ook informatie bevatten, kan CARE de onderhanden tekening controleren. CARE geeft dan een overzicht van gevonden fouten: zaken die in strijd zijn met de geldende ontwerpvoorschriften. Door te klikken op een foutmelding, licht het betreffende symbool op en kan de fout eenvoudig worden hersteld.

Overige functies omvatten:
  • het genereren van OR-bladen vanuit OBE-bladen
  • het genereren van overzichten zoals stuklijsten
De OBE en OS-bladen worden gebruikt om de database van Infra Atlas te vullen.

Oorspronkelijke bron: ProRail magazine, september 2006.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]