Definitie


CARE





CARE is een computersysteem waarin het ontwerp van het treinbeveiligingssysteem vastligt en wijzigingen worden bijgehouden. CARE staat voor Computer Aided Railroad Engineering.

Sinds de [splitsing van de NS|Scheiding van beheer en vervoer in 1995 was CARE eigendom van Movares en Arcadis. Op 30 augustus 2006 tekenden Arcadis, Movares en Prorail een intentieovereenkomst om het programma in een nieuw bedrijf onder te brengen: Loxia. Dat bedrijf verstrekt licenties voor het gebuik van CARE aan de door ProRail erkende ingenieursbureaus, en zorgt dat de ProRaildatabases en tekeningbestanden worden bijgewerkt.

De kern van CARE wordt gevormd door de CARE Editor. Dit technische tekenprogramma is gebaseerd op MicroStation V8 van Bentley en bevat bibliotheken met de Prorail-symbolen. Verder zijn er voorzieningen ingebouwd die het tekenen van beveiligingsbladen vereenvoudigen. Ondersteunde tekeningen zijn onder andere OBE, OS en OR.

Omdat de symbolen in de tekening ook informatie bevatten, kan CARE de onderhanden tekening controleren. CARE geeft dan een overzicht van gevonden fouten: zaken die in strijd zijn met de geldende ontwerpvoorschriften. Door te klikken op een foutmelding, licht het betreffende symbool op en kan de fout eenvoudig worden hersteld.

Overige functies omvatten:
  • het genereren van OR-bladen vanuit OBE-bladen
  • het genereren van overzichten zoals stuklijsten
De OBE en OS-bladen worden gebruikt om de database van Infra Atlas te vullen.

Oorspronkelijke bron: ProRail magazine, september 2006.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]