Definitie


CARE





CARE is een computersysteem waarin het ontwerp van het treinbeveiligingssysteem vastligt en wijzigingen worden bijgehouden. CARE staat voor Computer Aided Railroad Engineering.

Sinds de [splitsing van de NS|Scheiding van beheer en vervoer in 1995 was CARE eigendom van Movares en Arcadis. Op 30 augustus 2006 tekenden Arcadis, Movares en Prorail een intentieovereenkomst om het programma in een nieuw bedrijf onder te brengen: Loxia. Dat bedrijf verstrekt licenties voor het gebuik van CARE aan de door ProRail erkende ingenieursbureaus, en zorgt dat de ProRaildatabases en tekeningbestanden worden bijgewerkt.

De kern van CARE wordt gevormd door de CARE Editor. Dit technische tekenprogramma is gebaseerd op MicroStation V8 van Bentley en bevat bibliotheken met de Prorail-symbolen. Verder zijn er voorzieningen ingebouwd die het tekenen van beveiligingsbladen vereenvoudigen. Ondersteunde tekeningen zijn onder andere OBE, OS en OR.

Omdat de symbolen in de tekening ook informatie bevatten, kan CARE de onderhanden tekening controleren. CARE geeft dan een overzicht van gevonden fouten: zaken die in strijd zijn met de geldende ontwerpvoorschriften. Door te klikken op een foutmelding, licht het betreffende symbool op en kan de fout eenvoudig worden hersteld.

Overige functies omvatten:
  • het genereren van OR-bladen vanuit OBE-bladen
  • het genereren van overzichten zoals stuklijsten
De OBE en OS-bladen worden gebruikt om de database van Infra Atlas te vullen.

Oorspronkelijke bron: ProRail magazine, september 2006.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]