Definitie


CARE





CARE is een computersysteem waarin het ontwerp van het treinbeveiligingssysteem vastligt en wijzigingen worden bijgehouden. CARE staat voor Computer Aided Railroad Engineering.

Sinds de [splitsing van de NS|Scheiding van beheer en vervoer in 1995 was CARE eigendom van Movares en Arcadis. Op 30 augustus 2006 tekenden Arcadis, Movares en Prorail een intentieovereenkomst om het programma in een nieuw bedrijf onder te brengen: Loxia. Dat bedrijf verstrekt licenties voor het gebuik van CARE aan de door ProRail erkende ingenieursbureaus, en zorgt dat de ProRaildatabases en tekeningbestanden worden bijgewerkt.

De kern van CARE wordt gevormd door de CARE Editor. Dit technische tekenprogramma is gebaseerd op MicroStation V8 van Bentley en bevat bibliotheken met de Prorail-symbolen. Verder zijn er voorzieningen ingebouwd die het tekenen van beveiligingsbladen vereenvoudigen. Ondersteunde tekeningen zijn onder andere OBE, OS en OR.

Omdat de symbolen in de tekening ook informatie bevatten, kan CARE de onderhanden tekening controleren. CARE geeft dan een overzicht van gevonden fouten: zaken die in strijd zijn met de geldende ontwerpvoorschriften. Door te klikken op een foutmelding, licht het betreffende symbool op en kan de fout eenvoudig worden hersteld.

Overige functies omvatten:
  • het genereren van OR-bladen vanuit OBE-bladen
  • het genereren van overzichten zoals stuklijsten
De OBE en OS-bladen worden gebruikt om de database van Infra Atlas te vullen.

Oorspronkelijke bron: ProRail magazine, september 2006.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]