Definitie


Class 66





In 1996, bestelde de britse spoorwegmaatschappij EWS (English, Welsh & Scottish Railways) 250 nieuwe locomotieven bij General Motors.

Om de ontwikkeltijd kort te houden, en de kosten laag te houden, besloten EWS en EMD de techniek op te waarderen naar de nieuwste standaarden zonder grote veranderingen aan het ontwerp van de class 59. De bouw begon in 1997.

EMD bouwde alle Class 66 lokomotieven in hun fabriek te London in Ontario, Canada. Voltooide lokomotieven worden verscheept vanaf Halifax, Nova Scotia.

Buiten Groot Brittannië bestelde de Duitse vervoerder HGK (Hafen und Güterverkehr Kölln) twee lokomotieven, die in 1999 geleverd werden. In Scandinavië rijdt het type bij TGOJ Trafik in Zweden en CargoNet in Noorwegen

Porterbrook Leasing verhuurt twintig lokomotieven aan vervoerders, o.a. HGK, ShortLines, Rail4Chem, DLC Railway en ERS Railways. Dit werd snel gevolgd door bestellingen van andere vervoerders en lease maatschappijen, met als gevolg dat totaal 58 lokomotieven in dienst zijn in Europa.

In 2005 is er een modificatie aan het ontwerp gemaakt, voor nieuw te bouwen locs. Deze hebben de Europese classificatie JT42CWRM, waarbij M staat voor Modificatie. In Groot Btittannië wordt de classificatie JT42CWR-T1 gebruikt.

In Nederland hebben de locs de bijnaam Klaas, dat een verbastering is van het woord 'Class'. Dit is in zoverre onterecht dat er meer series zijn Class heten, maar doordat dit tot nu toe de enige locserie in Nederland is waarvan de naam met Class begint, valt dit niet op.

Eerste versie geschreven door: Daniel Salomons

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 26, 2009 by danielsalomons.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]