Definitie


Class 66





In 1996, bestelde de britse spoorwegmaatschappij EWS (English, Welsh & Scottish Railways) 250 nieuwe locomotieven bij General Motors.

Om de ontwikkeltijd kort te houden, en de kosten laag te houden, besloten EWS en EMD de techniek op te waarderen naar de nieuwste standaarden zonder grote veranderingen aan het ontwerp van de class 59. De bouw begon in 1997.

EMD bouwde alle Class 66 lokomotieven in hun fabriek te London in Ontario, Canada. Voltooide lokomotieven worden verscheept vanaf Halifax, Nova Scotia.

Buiten Groot Brittannië bestelde de Duitse vervoerder HGK (Hafen und Güterverkehr Kölln) twee lokomotieven, die in 1999 geleverd werden. In Scandinavië rijdt het type bij TGOJ Trafik in Zweden en CargoNet in Noorwegen

Porterbrook Leasing verhuurt twintig lokomotieven aan vervoerders, o.a. HGK, ShortLines, Rail4Chem, DLC Railway en ERS Railways. Dit werd snel gevolgd door bestellingen van andere vervoerders en lease maatschappijen, met als gevolg dat totaal 58 lokomotieven in dienst zijn in Europa.

In 2005 is er een modificatie aan het ontwerp gemaakt, voor nieuw te bouwen locs. Deze hebben de Europese classificatie JT42CWRM, waarbij M staat voor Modificatie. In Groot Btittannië wordt de classificatie JT42CWR-T1 gebruikt.

In Nederland hebben de locs de bijnaam Klaas, dat een verbastering is van het woord 'Class'. Dit is in zoverre onterecht dat er meer series zijn Class heten, maar doordat dit tot nu toe de enige locserie in Nederland is waarvan de naam met Class begint, valt dit niet op.

Eerste versie geschreven door: Daniel Salomons

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jan 26, 2009 by danielsalomons.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht








[Banners]