Definitie


Conditionering





Conditionering is het treffen van voorbereidingen zodanig dat aan de voorwaarden (condities) voldaan is om met het daadwerkelijke bouwen te kunnen beginnen.

Werkveld

Het werkveld conditionering betreft alle processen die aan het bouwen vooraf gaan. Het gaat hierbij om zaken als:
  • het bijdragen aan de planologische onderleggers
  • het verwerven van de benodigde grond met de daarbij behorende procedures van overleg en onteigening
  • het bijdragen aan bestemmingsplannen en de daarvoor benodigde procedures
  • het in kaart brengen van alle kabels en leidingen, waarmee men in de aanleg te maken krijgt
  • het regelen van alle milieuvraagstukken rond de aanleg, waarbij Geluid een grote rol speelt
  • het verkrijgen van de Vergunningen bij de desbetreffende instanties
Aspecten

Aspecten die aandacht verdienen:
  • Archeologie
  • Bodemonderzoek (op aanwezigheid van munitie uit de oorlog)
  • Voorlichting (frequent en maximaal toegankelijk)
  • Overleg met Standorganistatiess om condities voor individueel overleg met eigenaren te scheppen
  • Grondverwerving ondergronds (bij tunnels)
  • Milieuproblematiek binnen grondverwerving en grondverwerving om milieuproblemen op te lossen zoals verlegging van leefgebieden
  • Kavelruil om bijzondere oplossingen te leveren, die eigenaren tegemoet komen
  • Verplaatsingen, die een duidelijke positieve invloed op de ontwikkeling hebben
  • Acties in stedelijke gebieden met verplaatsing woonwijken
  • Werkwijze ontwikkelen waarop een algemeen kader kan worden neergelegd (rapport Commissie Grondverwerving) dat aan alle partijen kan worden overlegd om rechtvaardigheid en doelmatigheid te dienen.
Maatschappelijk draagvlak

Bij het uitvoeren van de conditionerende taken heeft het Maatschappelijk draagvlak of het ontbreken daarvan op een aantal momenten in het proces invloed, met name in de uitvoering.

Bij de juridische procedures rond het tracébesluit, bestemmingsplannen en vergunningen hebben betrokken personen en organisaties de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.

: Bij de Betuweroute heeft binnen het werkveld betrekking gehad op 5000 objecten (of percelen) met 1200 eigenaren en 300 huurders of pachters die daar ook een belang bij hadden. Er waren onder meer 1200 eigenaren en 300 dossiers, en veel meer bezwaren dan bij andere projecten door negatieve beeldvorming (10 % in plaats van gebruikelijke 4 a 5 %).

Het is bij de conditionering de kunst om zo goed mogelijk te laveren tussen de beschikbare middelen en de wensen en eisen van betrokkenen. Zorgvuldig te woord staan en tegemoet komen aan mensen, die door de bouw benadeeld kunnen worden.

Maatwerk

Bij grote projecten is het van belang dat enerzijds maatwerk wordt geleverd maar ook dat consistent wordt gehandeld. Veel verschillende situaties kenmerken meestal het werk: van verplaatsing van gehele woonwijken met meer dan 100 woningen tot individuele gevallen waar gesprekken aan de keukentafel oplossingen moesten brengen.

: Bij de Betuweorute is tijdens het bovenstaande proces de complexiteit van het geheel beïnvloed door onder meer wijziging van de tracewet en andere wetgeving en door wijziging van het Besluit Geluidhinder Spoorwegen. In sommige gevallen hadden deze wijzigingen tot gevolg dat het werk opnieuw gedaan moest worden, om toch langs de gehele route hetzelfde beleid te kunnen handhaven.

Organisatie

Conditioneringswerkzaamheden worden vaak verricht door de afdeling GJZ van ProRail, die dan ten dienste van het project werkt. Dit heeft als voordeel dat alle projectactiviteiten op het terrein van wetgeving, procedures en vastgoedaspecten geborgd zijn binnen één organisatie die bovendien bijzondere wettelijke bevoegdheden heeft.

Bronnen
  • Basisset conditionering van de Projectorganistatie Betuweroute (PoBR)
Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]