Definitie


Delft





Als onderdeel van een compleet vernieuwde spoorzone bouwt ProRail in Delft een ondergronds

station en een tunnel. Vanuit dit station rijden de treinen straks direct een 2.300 meter lange spoortunnel in onder de stad door.

Het huidige tweesporige viaduct is een flessenhals voor het treinverkeer op het traject Amsterdam - Rotterdam. De spoortunnel is voorlopig tweesporig, maar voorbereid voor de aanleg van vier sporen. De spoortunnel bewerkstelligt daarnaast een aanzienlijke verbetering van het lokale leefklimaat. De treinen op het drukbereden traject Amsterdam - Rotterdam veroorzaken namelijk nogal wat overlast voor de omgeving. Het bestaande, lange spoorviaduct dwars door Delft, met zo'n 350 passerende treinen per dag, is de gemeente dan ook al lang een doorn in het oog. Bovenop het ondergrondse station komt het nieuwe stadskantoor. En boven de tunnel komt nog veel meer ruimte vrij. Daar komen 1.500 woningen, 50.000 m2 kantoren en een nieuw stadspark. Doordat de trein onder de grond verdwijnt, ontstaat bovendien een ruimtelijke verbinding tussen de stadsdelen aan weerszijden van het huidige viaduct. De gemeente Delft heeft de ambitie uitgesproken om de spoorzone te ontwikkelen tot een hoogwaardig stedelijk gebied.

In 2007 is een keuze gemaakt uit de ontwerpen van verschillende architecten. Inmiddels is er een voorlopig ontwerp, dat in de loop van 2007 verder wordt uitgewerkt. Het bestaande,

historische stationsgebouw krijgt een horecabestemming.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding
  • Momenteel stappen er ruim 23.000 reizigers in of uit op een gemiddelde werkdag. De maximum capaciteit neemt toe naar 39.000 reizigers per dag.
  • Met zo'n 350 passerende treinen per dag ligt Delft op één van de drukste trajecten van Nederland. Het spoorviaduct, dat tweesporig is, vormt een flessenhals in het traject Amsterdam-Rotterdam, dat verder al wèl viersporig is. Door in de bouw rekening te houden met vier sporen, in plaats van de huidige twee, wordt ruimte gemaakt om te kunnen voldoen aan de verwachte groei van het treinverkeer.
  • Het spoorviaduct zorgt voor veel geluidshinder en overlast door trillingen voor de omgeving. Bovendien verdeelt het viaduct de stad ruimtelijk in tweeën.
Hoe wordt het?

Het ondergrondse station wordt ontworpen door Benthem Crouwel Architekten.

Spoorzone Delft in hoofdlijnen:
  • Een nieuw, ondergronds station. De perrons komen acht meter onder de grond te liggen.
  • Een knooppunt van Openbaar Vervoer: bus, tram en trein.
  • Een nieuw stadskantoor boven het station.
  • Een spoortunnel van 2.300 meter in plaats van het huidige spoorviaduct.
  • Stallingsplaatsen voor 5.000 fietsen.
  • 400 parkeerplaatsen, waarvan 100 gereserveerd voor P+R.
  • 1.500 woningen, 50.000 m2 kantoorruimte en een stadspark van zo'n 25.000 m2.
  • Het oude stationsgebouw blijft behouden en krijgt een horecabestemming.
Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]