Het
diepladerbestand (of diepladerboekje) is een overzicht van Overwegen die diepladers als gevolg van hoogteverschillen tussen de weg en de Spoorbaan mogelijk niet kunnen passeren.
Achtergrond Diepladers zijn voertuigen met een laaggelegen laadvloer en een asafstand van tenminste 6 meter. Als een diepladerchauffeur een bepaalde route gaat rijden, dient hij zich ervan op de hoogte te stellen of de route daarvoor geschikt is. Dus ook of de dieplader veilig eventuele overwegen in de route kan passeren, zonder op de overweg vast te lopen. Als een dieplader op een overweg vast komt te zitten, zou er een grote [ramp|treinramp kunnen ontstaan. Belangrijk voor een diepladerchauffeur is te weten wat de bodemvrijheid van de dieplader is, dus de kleinste afstand tussen de onderzijde van de dieplader en het wegdek (gemeten in het midden van de dieplader op een vlak wegdek).
Hulpmiddel Om chauffeurs hierbij behulpzaam te zijn, laat ProRail geregeld onderzoek doen naar de mate van hoogteverschillen aan weerszijden ten opzichte van te overweg. Met de verkregen gegevens wordt de diepladerklasse van de overweg berekend. Komt dit getal onder de 100 uit, dan wordt de overweg als diepladeroverweg gekenmerkt. Diepladeroverwegen wordt in een diepladerbestand op de website van ProRail geplaatst. In dat bestand staat per diepladeroverweg:
- een overwegnummer
- een aanduiding van de spoorlijn
- locatiegegevens van de overweg
- de vereiste minimum bodemvrijheid (in cm) bij verschillende lengtes van diepladers
Bij overwegen waarop diepladers volgens de berekening zouden kunnen vastlopen, worden aan weerszijden borden â??slecht wegdekâ?? geplaatst, met een onderbord waar het nummer van de overweg op staat.
Verantwoordelijkheden Het diepladerbestand moet als hulpmiddel beschouwd worden. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden. De eindverantwoordelijkheid ligt altijd bij de vervoerder, die zich ervan moet vergewissen of hij een overweg probleemloos kan passeren.
Externe linkDeze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden