Definitie


Draagconstructie





Algemeen

In Nederland zijn stalen en betonnen draagconstructies in gebruik. Na de 2e wereldoorlog zijn, door gebrek aan staal, bij de herelektrificatie betonnen draagconstructies toegepast.

Draagconstructiecomponenten

Componenten van de draagconstructie zijn:
  • funderingen,
  • ankerblokken,
  • palen,
  • balken,
  • balkaansluitingen,
  • hangsteunen,
  • vaste armen,
  • trekschoren.
Doel van de componenten
  • Het doel van de funderingen is het ondersteunen van de palen en worden prefab op de werkplek geleverd.
  • Het doel van de ankerblokken is het bevestigen van trekschoren voor het opvangen van de trekkracht van afgespannen draden.
  • Het doel van de paal is het bevestigen van de balk en de de zijwaartse pijp.
  • Het doel van de balk is het bevestigen van de draagkabel steunpunten en de hangsteunen.
  • Het doel van de balkaansluiting is het bevestigen van de balk aan de paal.
  • Het doel van de hangsteun is het bevestigen van de zijwaartse pijp.
  • Het doel van de vaste arm is draagconstructie toepassen bij enkelspoor en bij dubbelspoor waar geen balk toegepast kan worden.
  • Het doel van de trekschoor is het verbinden van de paal en het ankerblok voor het opvangen van de trekkracht van afgespannen draden.
Funderingen

Toelichting op de stalen draagconstructie.
  • Als fundering worden de typen V2a, V2b, F6, F7, F8, F5, F15 en F16 toegepast.
  • Als ankerblok wordt het type AN4 toegepast.
  • Als palen worden de typen HE220, HE240, HE300, DLO en SLO toegepast.
  • Als balk worden de typen HE160, BK, KB en RHS toegepast.
  • Als vaste armen worden de typen AEL en ADL toegepast.
  • Als trekschoor worden de typen TRA, TRB, TRC, TRD, TRF, TRV toegepast.
  • Het gewicht van de funderingen varieert van 4,5 tot 32,3 ton.
  • De verschillende typen funderingen zijn verschillend van vorm.
  • De funderingen worden prefab op het werk aangeleverd.
  • De prefab platen van de funderingen F5, F15 en F16 worden op het werk gekoppeld.
  • De funderingen zijn voorzien van ingestorte ankers waarop de palen worden bevestigd.
  • Het gewicht van het AN4 ankerblok is 4,3 ton.
Palen
  • De palen zijn voorzien van een voetplaat waarmee ze op de fundering worden bevestigd.
  • De HE palen worden geleverd in verschillende standaard lengten.
  • De DLO en SLO palen zijn samengesteld uit 2, met platen aan elkaar gelaste, UNP profielen
Balken
  • De HE balken zijn vervaardigd van HE160B profiel en worden toegepast voor overspanningen van 8 tot 10,27 meter.
  • De BK balken zijn vervaardigd van UNP profielen en worden toegepast voor overspanningen van 8,26 tot 24 meter.
  • De KB balken zijn vervaardigd van UNP profielen en worden toegepast voor overspanningen van 9,65 tot 45,65 meter.
  • DE RHS balken zijn vervaardigd van kokerprofiel 250x250, 300x300 of 300x400 en worden toegepast voor overspanningen van 12 tot 25 meter.
Balkaansluitingen
  • De HE balken worden met aansluitingen type5 aan de paal bevestigd
  • De RHS balken worden met UNP profielen aan de paal bevestigd
  • De BK en KB balken worden met hoekijzers aan de paal bevestigd
Betonnen draagconstructie

Er zijn 3 soorten betonnen draagconstructie zijn toegepast van het type GP, SP en Utrecht-Hilversum

GP-draagconstructie

In Noord Brabant is betonnen draagconstructie van het type GP toegepast. Deze bestaan uit ronde betonnen palen met een gebogen betonnen balk.

SP-draagconstructie

Ten Noorden en Oosten van Amersfoort is betonnen draagconstructie van het type SP toegepast. Deze bestaan uit betonnen, taps toelopende, vakwerk palen met een betonnen U vormige balk.

Utrecht-Hilversum-draagconstructie

Op het baanvak Utrecht - Hilversum zijn unieke betonnen vakwerk portalen toegepast.

Eerste versie geschreven door: Arie Flantua

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]