Definitie


Draagconstructie





Algemeen

In Nederland zijn stalen en betonnen draagconstructies in gebruik. Na de 2e wereldoorlog zijn, door gebrek aan staal, bij de herelektrificatie betonnen draagconstructies toegepast.

Draagconstructiecomponenten

Componenten van de draagconstructie zijn:
  • funderingen,
  • ankerblokken,
  • palen,
  • balken,
  • balkaansluitingen,
  • hangsteunen,
  • vaste armen,
  • trekschoren.
Doel van de componenten
  • Het doel van de funderingen is het ondersteunen van de palen en worden prefab op de werkplek geleverd.
  • Het doel van de ankerblokken is het bevestigen van trekschoren voor het opvangen van de trekkracht van afgespannen draden.
  • Het doel van de paal is het bevestigen van de balk en de de zijwaartse pijp.
  • Het doel van de balk is het bevestigen van de draagkabel steunpunten en de hangsteunen.
  • Het doel van de balkaansluiting is het bevestigen van de balk aan de paal.
  • Het doel van de hangsteun is het bevestigen van de zijwaartse pijp.
  • Het doel van de vaste arm is draagconstructie toepassen bij enkelspoor en bij dubbelspoor waar geen balk toegepast kan worden.
  • Het doel van de trekschoor is het verbinden van de paal en het ankerblok voor het opvangen van de trekkracht van afgespannen draden.
Funderingen

Toelichting op de stalen draagconstructie.
  • Als fundering worden de typen V2a, V2b, F6, F7, F8, F5, F15 en F16 toegepast.
  • Als ankerblok wordt het type AN4 toegepast.
  • Als palen worden de typen HE220, HE240, HE300, DLO en SLO toegepast.
  • Als balk worden de typen HE160, BK, KB en RHS toegepast.
  • Als vaste armen worden de typen AEL en ADL toegepast.
  • Als trekschoor worden de typen TRA, TRB, TRC, TRD, TRF, TRV toegepast.
  • Het gewicht van de funderingen varieert van 4,5 tot 32,3 ton.
  • De verschillende typen funderingen zijn verschillend van vorm.
  • De funderingen worden prefab op het werk aangeleverd.
  • De prefab platen van de funderingen F5, F15 en F16 worden op het werk gekoppeld.
  • De funderingen zijn voorzien van ingestorte ankers waarop de palen worden bevestigd.
  • Het gewicht van het AN4 ankerblok is 4,3 ton.
Palen
  • De palen zijn voorzien van een voetplaat waarmee ze op de fundering worden bevestigd.
  • De HE palen worden geleverd in verschillende standaard lengten.
  • De DLO en SLO palen zijn samengesteld uit 2, met platen aan elkaar gelaste, UNP profielen
Balken
  • De HE balken zijn vervaardigd van HE160B profiel en worden toegepast voor overspanningen van 8 tot 10,27 meter.
  • De BK balken zijn vervaardigd van UNP profielen en worden toegepast voor overspanningen van 8,26 tot 24 meter.
  • De KB balken zijn vervaardigd van UNP profielen en worden toegepast voor overspanningen van 9,65 tot 45,65 meter.
  • DE RHS balken zijn vervaardigd van kokerprofiel 250x250, 300x300 of 300x400 en worden toegepast voor overspanningen van 12 tot 25 meter.
Balkaansluitingen
  • De HE balken worden met aansluitingen type5 aan de paal bevestigd
  • De RHS balken worden met UNP profielen aan de paal bevestigd
  • De BK en KB balken worden met hoekijzers aan de paal bevestigd
Betonnen draagconstructie

Er zijn 3 soorten betonnen draagconstructie zijn toegepast van het type GP, SP en Utrecht-Hilversum

GP-draagconstructie

In Noord Brabant is betonnen draagconstructie van het type GP toegepast. Deze bestaan uit ronde betonnen palen met een gebogen betonnen balk.

SP-draagconstructie

Ten Noorden en Oosten van Amersfoort is betonnen draagconstructie van het type SP toegepast. Deze bestaan uit betonnen, taps toelopende, vakwerk palen met een betonnen U vormige balk.

Utrecht-Hilversum-draagconstructie

Op het baanvak Utrecht - Hilversum zijn unieke betonnen vakwerk portalen toegepast.

Eerste versie geschreven door: Arie Flantua

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]