Definitie


Dynamisch verkeersmanagement





Vanouds wordt er bij de spoorwegen gewerkt volgens een plan waarin alle treinbewegingen van te voren gepland zijn. Aan dit plan wordt zoveel mogelijk vastgehouden, ook bij kleine vertraging van de betrokken trein(en). Dit heeft tot gevolg dat een trein die op tijd is, mogelijk moet wachten op een trein die een paar minuten te laat is, als ze over hetzelfde (perron)spoor moeten.

Bij Dynamisch Verkeers Management (DVM) gaat dit anders: daar zal de trein die als eerste komt, ook als eerste de rijweg krijgen. Mits het treinverkeer homogeen is, is het gevolg hiervan dat het betreffende stuk spoor steeds optimaal gebruikt wordt en de doorstroming maximaal is. DVM biedt vooral voordelen daar waar de capaciteit lokaal beperkt is, een zogenoemde flessenhals, zoals bijvoorbeeld de Schipholtunnel. Vanaf december 2006 zal DVM daar dan ook als eerste geïntroduceerd worden.

Naast het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' (First Come, First Served (FCFS)) zal ook gebruik worden gemaakt van een zogenoemde Cross Platform Switch (XPS). Dit betekent dat een trein zal worden binnen genomen op het eerst beschikbare perronspoor links of recht van het geplande perroneiland, in plaats van op het geplande perronspoor. Ook dit verkleint eventuele wachttijden en bevordert de doorstroming. Vanzelfsprekend moet ook de reiziger hierover geïnformeerd worden. Dit wordt gedaan door op de betreffende eilandperrons op Schiphol extra reisinformatieschermenop te hangen.

Deze schermen tonen steeds de twee eerstvolgende treinen die vanaf dat perron zullen vertrekken. Zodra vanuit DVM het perronspoor bekend is wordt dit met een pijl naar links of naar rechts voor de betreffende trein op het bord aangegeven. Op dat moment worden ook de bestaande CTA's ingesteld.

Bij het ontwerpen van de dienstregeling wordt het stationnement te Schiphol verminderd tot het absolute minimum van één minuut. Het surplus van de speling wordt vervolgens in de rijtijd op het baanvak gestopt. Ook is de werkwijze gekozen dat in de planning een trein een eenmaal bij Hoofddorp of Amsterdam Riekerpolder aansluiting gekozen spoor (binnen-/buitenspoor) blijft volgen en in Schiphol zelf niet meer wisselt. Door het opbreken van wisselverbindingen is dit ook technisch niet meer mogelijk.

Eerste versie geschreven door: Brandt

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]