Definitie


Dynamisch verkeersmanagement





Vanouds wordt er bij de spoorwegen gewerkt volgens een plan waarin alle treinbewegingen van te voren gepland zijn. Aan dit plan wordt zoveel mogelijk vastgehouden, ook bij kleine vertraging van de betrokken trein(en). Dit heeft tot gevolg dat een trein die op tijd is, mogelijk moet wachten op een trein die een paar minuten te laat is, als ze over hetzelfde (perron)spoor moeten.

Bij Dynamisch Verkeers Management (DVM) gaat dit anders: daar zal de trein die als eerste komt, ook als eerste de rijweg krijgen. Mits het treinverkeer homogeen is, is het gevolg hiervan dat het betreffende stuk spoor steeds optimaal gebruikt wordt en de doorstroming maximaal is. DVM biedt vooral voordelen daar waar de capaciteit lokaal beperkt is, een zogenoemde flessenhals, zoals bijvoorbeeld de Schipholtunnel. Vanaf december 2006 zal DVM daar dan ook als eerste geïntroduceerd worden.

Naast het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' (First Come, First Served (FCFS)) zal ook gebruik worden gemaakt van een zogenoemde Cross Platform Switch (XPS). Dit betekent dat een trein zal worden binnen genomen op het eerst beschikbare perronspoor links of recht van het geplande perroneiland, in plaats van op het geplande perronspoor. Ook dit verkleint eventuele wachttijden en bevordert de doorstroming. Vanzelfsprekend moet ook de reiziger hierover geïnformeerd worden. Dit wordt gedaan door op de betreffende eilandperrons op Schiphol extra reisinformatieschermenop te hangen.

Deze schermen tonen steeds de twee eerstvolgende treinen die vanaf dat perron zullen vertrekken. Zodra vanuit DVM het perronspoor bekend is wordt dit met een pijl naar links of naar rechts voor de betreffende trein op het bord aangegeven. Op dat moment worden ook de bestaande CTA's ingesteld.

Bij het ontwerpen van de dienstregeling wordt het stationnement te Schiphol verminderd tot het absolute minimum van één minuut. Het surplus van de speling wordt vervolgens in de rijtijd op het baanvak gestopt. Ook is de werkwijze gekozen dat in de planning een trein een eenmaal bij Hoofddorp of Amsterdam Riekerpolder aansluiting gekozen spoor (binnen-/buitenspoor) blijft volgen en in Schiphol zelf niet meer wisselt. Door het opbreken van wisselverbindingen is dit ook technisch niet meer mogelijk.

Eerste versie geschreven door: Brandt

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 25, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]