Definitie


Elektronische BedienPost





Zoals de naam aangeeft was het de bedoeling om met dit systeem de wissels en seinen elektronisch aan te sturen, in plaats van het schakelen met de sleutels (wissels sturen), drukknoppen (rijwegen instellen) of draaischakelaars (sein bediening)op het NX-Tableau.

De eerste versie van EBP gaf de informatie over ingestelde rijwegen, wisselstanden enz. nog steeds via het Tableau weer, voor de verkeersleider op de Post was er wel een beeldscherm waarop instellingen en treinbewegingen te volgen waren. Het was voor de treindiensleiders wel een hele omschakeling om rijwegen in te stellen via commando-codes invoeren met behulp van een toetsenbord, maar er waren ook voordelen. Regelmatig terugkerende handelingen konden in een lijstje worden gezet, waarna men ze kon selecteren en met één druk op de knop laten uitvoeren.

Technisch gezien is de EBP alleen maar een bedien computer er zitten geen veiligheids functies in, dit in tegenstelling tot de latere EBS systemen van Siemens die wel de volledige NX met B-relais vervangt. De EBP stuurt zijn commando's via een communicatie protocol naar de EBP onderposten LCE genoemd (Lokale Controle Eenheid). Een stuur opdracht om b.v. een wissel om te laten lopen kan tezamen met andere opdrachten in één bericht naar de betreffende onderpost worden verzonden, waar deze opdrachten worden ontrafeld en met behulp van digitale in- / outputkaarten naar de betreffende seinwezen relais worden gestuurd.

Anno 2007 kennen we geen NX-Tableau meer, alle posten werken nu met PRL (Procesleidingsysteem) en meerdere schermen per treindiensleider werkplek. Het EBP systeem bestaat nog wel, maar de handbediening via een toetsenbord wat aan de EPB gekoppeld is bestaat niet meer. Alles loopt nu via het PRL systeem.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]