Definitie


Elektronische BedienPost





Zoals de naam aangeeft was het de bedoeling om met dit systeem de wissels en seinen elektronisch aan te sturen, in plaats van het schakelen met de sleutels (wissels sturen), drukknoppen (rijwegen instellen) of draaischakelaars (sein bediening)op het NX-Tableau.

De eerste versie van EBP gaf de informatie over ingestelde rijwegen, wisselstanden enz. nog steeds via het Tableau weer, voor de verkeersleider op de Post was er wel een beeldscherm waarop instellingen en treinbewegingen te volgen waren. Het was voor de treindiensleiders wel een hele omschakeling om rijwegen in te stellen via commando-codes invoeren met behulp van een toetsenbord, maar er waren ook voordelen. Regelmatig terugkerende handelingen konden in een lijstje worden gezet, waarna men ze kon selecteren en met één druk op de knop laten uitvoeren.

Technisch gezien is de EBP alleen maar een bedien computer er zitten geen veiligheids functies in, dit in tegenstelling tot de latere EBS systemen van Siemens die wel de volledige NX met B-relais vervangt. De EBP stuurt zijn commando's via een communicatie protocol naar de EBP onderposten LCE genoemd (Lokale Controle Eenheid). Een stuur opdracht om b.v. een wissel om te laten lopen kan tezamen met andere opdrachten in één bericht naar de betreffende onderpost worden verzonden, waar deze opdrachten worden ontrafeld en met behulp van digitale in- / outputkaarten naar de betreffende seinwezen relais worden gestuurd.

Anno 2007 kennen we geen NX-Tableau meer, alle posten werken nu met PRL (Procesleidingsysteem) en meerdere schermen per treindiensleider werkplek. Het EBP systeem bestaat nog wel, maar de handbediening via een toetsenbord wat aan de EPB gekoppeld is bestaat niet meer. Alles loopt nu via het PRL systeem.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]