Definitie


Elektronische BedienPost





Zoals de naam aangeeft was het de bedoeling om met dit systeem de wissels en seinen elektronisch aan te sturen, in plaats van het schakelen met de sleutels (wissels sturen), drukknoppen (rijwegen instellen) of draaischakelaars (sein bediening)op het NX-Tableau.

De eerste versie van EBP gaf de informatie over ingestelde rijwegen, wisselstanden enz. nog steeds via het Tableau weer, voor de verkeersleider op de Post was er wel een beeldscherm waarop instellingen en treinbewegingen te volgen waren. Het was voor de treindiensleiders wel een hele omschakeling om rijwegen in te stellen via commando-codes invoeren met behulp van een toetsenbord, maar er waren ook voordelen. Regelmatig terugkerende handelingen konden in een lijstje worden gezet, waarna men ze kon selecteren en met één druk op de knop laten uitvoeren.

Technisch gezien is de EBP alleen maar een bedien computer er zitten geen veiligheids functies in, dit in tegenstelling tot de latere EBS systemen van Siemens die wel de volledige NX met B-relais vervangt. De EBP stuurt zijn commando's via een communicatie protocol naar de EBP onderposten LCE genoemd (Lokale Controle Eenheid). Een stuur opdracht om b.v. een wissel om te laten lopen kan tezamen met andere opdrachten in één bericht naar de betreffende onderpost worden verzonden, waar deze opdrachten worden ontrafeld en met behulp van digitale in- / outputkaarten naar de betreffende seinwezen relais worden gestuurd.

Anno 2007 kennen we geen NX-Tableau meer, alle posten werken nu met PRL (Procesleidingsysteem) en meerdere schermen per treindiensleider werkplek. Het EBP systeem bestaat nog wel, maar de handbediening via een toetsenbord wat aan de EPB gekoppeld is bestaat niet meer. Alles loopt nu via het PRL systeem.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]