Definitie


ETCS





 Sinds de komst van het treinverkeer hebben alle landen hun eigen veiligheidssysteem ontwikkeld. Hoewel alle landen hetzelfde doel nastreven (veel, snel en voornamelijk veilig treinverkeer), zijn de systemen erg verschillend wat betreft de techniek. Zodra een trein over de grens komt, zorgt dit voor problemen. Er zijn verschillen in bovenleidingspanning (bijvoorbeeld tussen Nederland en Belgie) maar ook in de veiligheidssystemen. Hierdoor moet de locomotief gewisseld worden of een trein moet van meerdere veiligheidsinstallaties worden voorzien. Om dit probleem op te lossen is er nu een veiligheidssysteem ontwikkeld voor heel Europa.

 Dit systeem, ETCS - European Train Control System, is onderdeel van ERTMS. Dit systeem gaat over de signaleringstechniek in de trein en langs de baan. Naast de signaleringstechniek wordt ook de communicatie tussen de treinen en de baan en tussen verschillende treinen verbeterd met behulp van GSM-Rail. Deze systemen samen noemt men ERTMS, wat staat voor European Rail Traffic Management System.

ETCS kan op alle typen spoorlijnen worden ingevoerd, van lokale spoorweg, tot Hoge snelheidslijn. Wel zijn er verschillende niveau's (ETCS-Levels) waarop ETCS zijn werk doet. Zie voor een beschrijving van de Levels de pagina over ERTMS

Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]