Definitie


ETCS





 Sinds de komst van het treinverkeer hebben alle landen hun eigen veiligheidssysteem ontwikkeld. Hoewel alle landen hetzelfde doel nastreven (veel, snel en voornamelijk veilig treinverkeer), zijn de systemen erg verschillend wat betreft de techniek. Zodra een trein over de grens komt, zorgt dit voor problemen. Er zijn verschillen in bovenleidingspanning (bijvoorbeeld tussen Nederland en Belgie) maar ook in de veiligheidssystemen. Hierdoor moet de locomotief gewisseld worden of een trein moet van meerdere veiligheidsinstallaties worden voorzien. Om dit probleem op te lossen is er nu een veiligheidssysteem ontwikkeld voor heel Europa.

 Dit systeem, ETCS - European Train Control System, is onderdeel van ERTMS. Dit systeem gaat over de signaleringstechniek in de trein en langs de baan. Naast de signaleringstechniek wordt ook de communicatie tussen de treinen en de baan en tussen verschillende treinen verbeterd met behulp van GSM-Rail. Deze systemen samen noemt men ERTMS, wat staat voor European Rail Traffic Management System.

ETCS kan op alle typen spoorlijnen worden ingevoerd, van lokale spoorweg, tot Hoge snelheidslijn. Wel zijn er verschillende niveau's (ETCS-Levels) waarop ETCS zijn werk doet. Zie voor een beschrijving van de Levels de pagina over ERTMS

Eerste versie geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]