Definitie


Externe veiligheid





 Externe veiligheid betreft de veiligheid van mensen (en goederen), die niet functioneel bij het spoor betrokken zijn, maar zich wel in de omgeving van het spoor bevinden en daardoor ernstig schade of letsel kunnen ondervinden van een ongeval met gevaarlijke stoffen op, of in verband met het spoor.

 Een dergelijk ongeval kan een primair Incident met gevaarlijke stoffen zijn, zoals een emissie van een gevaarlijke stof door lekkage of bijvoorbeeld een explosie of BLEVE door ontsteking van een gevaarlijke stof, maar ook een secundair/escalerend incident, zoals een calamiteit met gevaarlijke stoffen als gevolg van een botsing of ontsporing, waarbij bijvoorbeeld een ketelwagen beschadigd wordt.

Risicodragers

Bij externe veiligheid, soms ook wel met Omgevingsveiligheid aangeduid, gaat het om omwonenden, weggebruikers en andere [passanten|passant die het spoor passeren, en andere aanwezigen binnen bepaalde zone(s) van het spoor die als gevolg van een calamiteit bepaalde Risicos lopen.

Het spoor kan hierbij overigens zowel statisch als dynamisch worden gezien: externe veiligheid betreft zowel stationaire situaties, zoals de opslag van gevaarlijke stoffen in een werkplaats of tankplaats, of de overstand van ketelwagens op een Station of een Emplacement - een "inrichting", zoals de term vanuit de Wet milieubeheer luidt, als transportsituaties, zoals het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor - zeer actueel: de Betuweroute.

N.B. In bovenstaande definitie is naast lichamelijke schade ook materiële schade opgenomen. In de regel wordt dit bij externe veiligheidsberekeningen niet meegenomen.

Normen

Externe veiligheid wordt vaak uitgedrukt in risico-contouren (10 tot de macht x). Hierbij wordt gebruik gemaakt van:


    Het Plaatsgebonden risico (PR). Dit is de kans per jaar op een bepaalde locatie (plaats) een persoon komt te overlijden als gevolg van een incident met gevaarlijke stoffen.

    Het Groepsrisico (GR). Dit is de kans dat een groep mensen tegelijkertijd het slachtoffer wordt van een incident met gevaarlijke stoffen.
Externe links Eesrste versie geschreven door: Carsten Busch

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]