Definitie


Externe veiligheid





 Externe veiligheid betreft de veiligheid van mensen (en goederen), die niet functioneel bij het spoor betrokken zijn, maar zich wel in de omgeving van het spoor bevinden en daardoor ernstig schade of letsel kunnen ondervinden van een ongeval met gevaarlijke stoffen op, of in verband met het spoor.

 Een dergelijk ongeval kan een primair Incident met gevaarlijke stoffen zijn, zoals een emissie van een gevaarlijke stof door lekkage of bijvoorbeeld een explosie of BLEVE door ontsteking van een gevaarlijke stof, maar ook een secundair/escalerend incident, zoals een calamiteit met gevaarlijke stoffen als gevolg van een botsing of ontsporing, waarbij bijvoorbeeld een ketelwagen beschadigd wordt.

Risicodragers

Bij externe veiligheid, soms ook wel met Omgevingsveiligheid aangeduid, gaat het om omwonenden, weggebruikers en andere [passanten|passant die het spoor passeren, en andere aanwezigen binnen bepaalde zone(s) van het spoor die als gevolg van een calamiteit bepaalde Risicos lopen.

Het spoor kan hierbij overigens zowel statisch als dynamisch worden gezien: externe veiligheid betreft zowel stationaire situaties, zoals de opslag van gevaarlijke stoffen in een werkplaats of tankplaats, of de overstand van ketelwagens op een Station of een Emplacement - een "inrichting", zoals de term vanuit de Wet milieubeheer luidt, als transportsituaties, zoals het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor - zeer actueel: de Betuweroute.

N.B. In bovenstaande definitie is naast lichamelijke schade ook materiële schade opgenomen. In de regel wordt dit bij externe veiligheidsberekeningen niet meegenomen.

Normen

Externe veiligheid wordt vaak uitgedrukt in risico-contouren (10 tot de macht x). Hierbij wordt gebruik gemaakt van:


    Het Plaatsgebonden risico (PR). Dit is de kans per jaar op een bepaalde locatie (plaats) een persoon komt te overlijden als gevolg van een incident met gevaarlijke stoffen.

    Het Groepsrisico (GR). Dit is de kans dat een groep mensen tegelijkertijd het slachtoffer wordt van een incident met gevaarlijke stoffen.
Externe links Eesrste versie geschreven door: Carsten Busch

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht








[Banners]