Definitie


Fluistertrein





Fluistertrein is de verzamelnaam voor de pilots met alternatieve remblokken op reizigers- en goederentreinen.

De eerste was de Dolomietshuttle, een bloktrein in vaste samenstelling, die door de plechtige doop op station Hollands Spoor de naam Fluistertrein ontving. De wagens waren omgebouwd van gietijzeren remblokken naar Cosid K-blokken, wat een aanpassing van de remcilinders vergt. Daarna is de trein als Fluistertrein in exploitatie genomen, waarbij een uitgebreide monitoring plaatsvindt, gericht op de geluidproductie van deze trein, maar vooral ook op de slijtage van wielen en remblokken. Deze pilot is mogelijk gemaakt door het Innovatieprogramma Geluid, een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat met ondersteuning van het Ministerie van VROM. Inmiddels zijn andere pilots ingericht, onder andere met LL-blokken op ICR en DDM-1.

De proeven zijn van groot belang voor de mogelijkheden van implementatie van K-blokken en LL-blokken op Europese schaal. Het UIC Actieplan geluid voorziet een grootschalige ombouw van bestaande goederenwagens, de zogenaamde retrofit. Belangrijke belemmering voor deze ombouw is de verwachte toename van levenscycluskosten, die ontstaat door de investering van de ombouw en door mogelijk kortere standtijd van wielen en remblokken. Bij K-blokken, die de standaard zijn voor nieuwe wagens, is de investering aanzienlijk omdat remcilinders, stangenwerk en soms zelfs de wielen moeten worden vervangen. Bij LL-blokken zijn de investeringen beperkt, maar als er na de ombouw een nieuwe toelating van het betreffende wagentype nodig is, zijn daar toch nog flinke bedragen mee gemoeid.

De eerste resultaten van de Fluistertrein-pilots wijzen erop, dat de standtijd van de remblokken eerder toe- dan afneemt, terwijl de standtijd van de wielen nauwelijks afneemt. Dat is veelbelovend voor de grootschalige toepassing van 'stille' remblokken.

Zie verder

http://www.innovatieprogrammageluid.nl/default.asp

Eerste versie geschreven door: Paul de Vos

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]