Definitie


Funktieherstel





In een volgens ITIL model ingerichte service organisatie spreken we niet meer over storingen, maar hebben we het over incidenten. Elke afwijking van het normale gedrag van een systeem of onderdeel wordt een incident genoemd.

Een een incident wordt opgelost door het uitvoeren van funktieherstel, dit is niet zetzelfde als het incident is afgehandeld. Een voorbeeld:

Door blikseminslag wordt een communicatie kabel geraakt en ontstaat er een gat in de kabel, de communicatie verbinding tussen systemen is nu gestoord; een incident dus. De technicus ziet wat er aan de hand is en weet dat er een stuk kabel moet worden opgegraven, het defecte stuk er tussenuit worden gehaald en een nieuw stuk kabel er tussen worden gelast en opnieuw ingegraven worden. Heel véél werk dus, dat een lange tijd zal duren. De technicus zal dus NIET dat incident afhandelen, maar Functieherstel uitvoeren door een "slip lijn" te leggen; een dun kabeltje aanbrengen tussen twee aansluitkasten om het defecte stuk te overbruggen. Op een later tijdstip zal gepland het incident definitief worden afgehandeld.

Thuis voeren we zonder het te weten soms ook funktieherstel uit, denk maar eens aan een vastgelopen Windows PC. Wat doen we dan? Juist op CONTROL-ALT-DELETE drukken en de PC start op nieuw op en we kunnen hem weer gebruiken, maar ... hoe zit het nu met afhandelen van dat incident? Ja, zucht, dat is een heel ander verhaal ....! Dit is ook het spanningsveld en de uitdaging waar de hedendaagse computer technici mee te maken hebben. Aan de ene kant willen we weten wat er zich heeft voorgedaan om zodoende herhaling te voorkomen en aan de andere kant willen we dat de gebruiker zo snel mogelijk weer verder kan werken, snel Funktieherstel dus. Tussen die twee uitersten "gedegen onderzoeken wat er zich heeft voorgedaan" en "zo snel als mogelijk is weer verder werken" zullen de gebruikers en technici een balans moeten zien te vinden. Heel belangrijk is het juist en zo volledig mogelijk registreren wat men heeft geconstateerd en welke handelingen de gebruiker uitvoerde.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht








[Banners]