Definitie


Funktieherstel





In een volgens ITIL model ingerichte service organisatie spreken we niet meer over storingen, maar hebben we het over incidenten. Elke afwijking van het normale gedrag van een systeem of onderdeel wordt een incident genoemd.

Een een incident wordt opgelost door het uitvoeren van funktieherstel, dit is niet zetzelfde als het incident is afgehandeld. Een voorbeeld:

Door blikseminslag wordt een communicatie kabel geraakt en ontstaat er een gat in de kabel, de communicatie verbinding tussen systemen is nu gestoord; een incident dus. De technicus ziet wat er aan de hand is en weet dat er een stuk kabel moet worden opgegraven, het defecte stuk er tussenuit worden gehaald en een nieuw stuk kabel er tussen worden gelast en opnieuw ingegraven worden. Heel véél werk dus, dat een lange tijd zal duren. De technicus zal dus NIET dat incident afhandelen, maar Functieherstel uitvoeren door een "slip lijn" te leggen; een dun kabeltje aanbrengen tussen twee aansluitkasten om het defecte stuk te overbruggen. Op een later tijdstip zal gepland het incident definitief worden afgehandeld.

Thuis voeren we zonder het te weten soms ook funktieherstel uit, denk maar eens aan een vastgelopen Windows PC. Wat doen we dan? Juist op CONTROL-ALT-DELETE drukken en de PC start op nieuw op en we kunnen hem weer gebruiken, maar ... hoe zit het nu met afhandelen van dat incident? Ja, zucht, dat is een heel ander verhaal ....! Dit is ook het spanningsveld en de uitdaging waar de hedendaagse computer technici mee te maken hebben. Aan de ene kant willen we weten wat er zich heeft voorgedaan om zodoende herhaling te voorkomen en aan de andere kant willen we dat de gebruiker zo snel mogelijk weer verder kan werken, snel Funktieherstel dus. Tussen die twee uitersten "gedegen onderzoeken wat er zich heeft voorgedaan" en "zo snel als mogelijk is weer verder werken" zullen de gebruikers en technici een balans moeten zien te vinden. Heel belangrijk is het juist en zo volledig mogelijk registreren wat men heeft geconstateerd en welke handelingen de gebruiker uitvoerde.

Eerste versie geschreven door: Willem van den Dries

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]