Definitie


Fysieke afscheiding





Fysieke afscherming (FA)

Een Fysieke afscherming van de werkplek heeft zowel tot doel het (kunnen) realiseren van een veilige werkplek als het (kunnen) isoleren van de werkplek van de gevaarbronnen buiten de werkplek. De fysieke afscherming moet doelmatig zijn uitgevoerd en opgesteld (man-kerend).

Er zijn twee soorten fysieke afscheiding:
  1. Fysieke Afscherming is een middel dat het risico moet wegnemen dat een Baanwerker wordt aangereden door een trein op een naastliggend  spoor. (Aanrijdgevaar). De Safety Fence is een vorm van fysieke afscheiding; de Mobiele werkplaats is een andere vorm van fysieke afscheiding.
  2. Fysieke Afbakening is een middel dat werkenden een visuele waarschuwing geeft.
Naast de mobiele werkplaats is de Mobiele fysieke afscherming een eenvoudig en goedkoop alternatief dat op korte termijn is in te zetten.

Het Normenkader Veilig Werken (NVW) gebruikt alleen de termen Fysieke afscherming en Fysieke Afbakening.

Grensbewaking buiten PVR

Een bijzondere vorm van persoonlijke waarneming buiten het PVR, als aanvulling op FA, afbakening

of markering is de grensbewaking.

Bij grensbewaking ziet een Grenswachter (een VHM met een specifieke taak) er op toe dat werkenden

zich niet binnen de gevarenzone voor naderend treinverkeer (gaan) begeven. Een grenswachter

waarschuwt betrokkenen op het moment dat werkenden en/of gereedschappen zich (dreigen te gaan)

geven in de gevarenzone. De grens van de gevarenzone moet altijd door middel van een fysieke

afscherming, afbakening of markering zichtbaar zijn.

Een grenswachter kijkt naar de werkenden; een veiligheidsman kijkt naar het treinverkeer. 

Eerste versie geschreven door: Hans Marijnissen

 

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]