Definitie


Fysieke afscheiding





Fysieke afscherming (FA)

Een Fysieke afscherming van de werkplek heeft zowel tot doel het (kunnen) realiseren van een veilige werkplek als het (kunnen) isoleren van de werkplek van de gevaarbronnen buiten de werkplek. De fysieke afscherming moet doelmatig zijn uitgevoerd en opgesteld (man-kerend).

Er zijn twee soorten fysieke afscheiding:
  1. Fysieke Afscherming is een middel dat het risico moet wegnemen dat een Baanwerker wordt aangereden door een trein op een naastliggend  spoor. (Aanrijdgevaar). De Safety Fence is een vorm van fysieke afscheiding; de Mobiele werkplaats is een andere vorm van fysieke afscheiding.
  2. Fysieke Afbakening is een middel dat werkenden een visuele waarschuwing geeft.
Naast de mobiele werkplaats is de Mobiele fysieke afscherming een eenvoudig en goedkoop alternatief dat op korte termijn is in te zetten.

Het Normenkader Veilig Werken (NVW) gebruikt alleen de termen Fysieke afscherming en Fysieke Afbakening.

Grensbewaking buiten PVR

Een bijzondere vorm van persoonlijke waarneming buiten het PVR, als aanvulling op FA, afbakening

of markering is de grensbewaking.

Bij grensbewaking ziet een Grenswachter (een VHM met een specifieke taak) er op toe dat werkenden

zich niet binnen de gevarenzone voor naderend treinverkeer (gaan) begeven. Een grenswachter

waarschuwt betrokkenen op het moment dat werkenden en/of gereedschappen zich (dreigen te gaan)

geven in de gevarenzone. De grens van de gevarenzone moet altijd door middel van een fysieke

afscherming, afbakening of markering zichtbaar zijn.

Een grenswachter kijkt naar de werkenden; een veiligheidsman kijkt naar het treinverkeer. 

Eerste versie geschreven door: Hans Marijnissen

 

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]