Definitie


Fysieke afscheiding





Fysieke afscherming (FA)

Een Fysieke afscherming van de werkplek heeft zowel tot doel het (kunnen) realiseren van een veilige werkplek als het (kunnen) isoleren van de werkplek van de gevaarbronnen buiten de werkplek. De fysieke afscherming moet doelmatig zijn uitgevoerd en opgesteld (man-kerend).

Er zijn twee soorten fysieke afscheiding:
  1. Fysieke Afscherming is een middel dat het risico moet wegnemen dat een Baanwerker wordt aangereden door een trein op een naastliggend  spoor. (Aanrijdgevaar). De Safety Fence is een vorm van fysieke afscheiding; de Mobiele werkplaats is een andere vorm van fysieke afscheiding.
  2. Fysieke Afbakening is een middel dat werkenden een visuele waarschuwing geeft.
Naast de mobiele werkplaats is de Mobiele fysieke afscherming een eenvoudig en goedkoop alternatief dat op korte termijn is in te zetten.

Het Normenkader Veilig Werken (NVW) gebruikt alleen de termen Fysieke afscherming en Fysieke Afbakening.

Grensbewaking buiten PVR

Een bijzondere vorm van persoonlijke waarneming buiten het PVR, als aanvulling op FA, afbakening

of markering is de grensbewaking.

Bij grensbewaking ziet een Grenswachter (een VHM met een specifieke taak) er op toe dat werkenden

zich niet binnen de gevarenzone voor naderend treinverkeer (gaan) begeven. Een grenswachter

waarschuwt betrokkenen op het moment dat werkenden en/of gereedschappen zich (dreigen te gaan)

geven in de gevarenzone. De grens van de gevarenzone moet altijd door middel van een fysieke

afscherming, afbakening of markering zichtbaar zijn.

Een grenswachter kijkt naar de werkenden; een veiligheidsman kijkt naar het treinverkeer. 

Eerste versie geschreven door: Hans Marijnissen

 

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]