Definitie


Geluidcontouren voor natuurgebieden





Natuurgebieden

In 2003 heeft Nederland 141 Vogel- en Habitatrichtlijn gebieden aangedragen voor het Europese netwerk van beschermde natuurgebieden. Wetgeving verplicht in deze gebieden de habitats te beschermen en flora en fauna in stand te houden. Dit onderzoek heeft met behulp van de GIS applicatie RINGS de geluidcontouren van het spoorweggeluid in natuurgebieden in beeld gebracht. Ook is naar de ontwikkeling van het spoorweggeluid over 2004 en 2005 gekeken.

Geluidberekening

De geluidberekeningen zijn uitgevoerd met de rekenmethode SKM1 uit de "Karteringsvoorschriften weg- en railverkeerslawaai, bijlage 3 behorende bij artikel 8 van de Regeling omgevingslawaai" geïmplementeerd in RINGS. Als dosismaat voor het geluidniveau is  LAeq,24uur  gehanteerd.

Bij natuurgebieden hoeft enkel rekening gehouden te worden met afscherming door geluidschermen, niet met afscherming door bebouwde gebieden. De contouren gelden dus alleen in open gebied. Rekening is gehouden met watergebieden, die als volledig harde bodemgebieden zijn ingevoerd. Als basisgegevens zijn de gegevens uit Aswin gebruikt voor het jaar 2004 en 2005 (versie 12/05). De waarneempunten en daarmee geluidscontouren liggen op een hoogte van 1 meter boven het maaiveld.

Belaste gebieden

Het geluidsbelast oppervlak van natuurgebieden is bepaald op basis van de ligging van de 42 dB(A) contour. Dit is de geluidscontour waarvan uit eerder onderzoek bekend is dat verstoring van weidevogels begint op te treden. De gevoeligste soort in het onderzoek bleek de Veldleeuwerik, waarbij effect waarneembaar is vanaf de 42 dB(A). Voor de grutto wordt meestal de 45 dB(A) contour aangehouden en voor vogels in het algemeen 47 dB(A).

De Veluwe is met een oppervlakte van ca. 930km2 het grootste natuurgebied van Nederland. Door het natuurgebied lopen de spoorlijnen Amersfoort-Zwolle, Amersfoort-Apeldoorn en Utrecht-Arnhem. Gerekend vanaf de 42dB(A) contour zorgen deze spoorlijnen gezamenlijk voor een geluidbelast oppervlak van ca. 58km2, wat overeenkomt met 6,2% van het natuurgebied de Veluwe.

Voor heel Nederland geldt dat ca. 136km2 natuurgebied door spoorweggeluid een geluidniveau van 42dB(A) of meer ondervindt.

Ontwikkeling 2004 - 2005

In 2005 blijkt in de natuurgebieden minder geluidbelast oppervlak te zijn vergeleken met 2004. Over het algemeen "niet op alle trajecten zijn dezelfde tendensen waar te nemen" loopt de 42 dB(A) geluidcontour in 2005 minder ver de natuurgebieden in dan in 2004. Het geluidbelast oppervlak is in 2005 afgenomen met ca. 11km2 t.o.v. 2004. Dit betekent een afname van het geluidbelast natuurgebied met ongeveer 8%.

Landelijk gezien is deze afname toe te schrijven aan de verschuiving van inzet van lawaaiig reizigersmaterieel (blokgeremd) naar stiller reizigersmaterieel (schijfgeremd).

Literatuur

Tulp, I, e.a., 2002, Effect van Treinverkeer op dichtheden van weidevogels. Bureau Waardenburg

Eerste versie geschreven door: Wiebe van Golde

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht








[Banners]