Definitie


Geluidmeetpost





Een geluidmeetpost is een onbemand meetstation waarmee gedurende langere tijd het geluidniveau wordt gemonitord. ProRail beheert in 2007 vijf geluidmeetposten die het Geluid van treinpassages op de Vrije baan registreren. Hiermee wordt onder andere gecontroleerd of de Geluidemissie van treinen overeenstemt met de waarden die zijn opgenomen in het Reken en Meetvoorschrift Geluidhinder.

Het monitoren van geluid

Het meten met onbemande geluidmeetposten is gemeengoed bij het monitoren van het geluid van luchtvaart en industrie. Het gaat dan met name om de bepaling of bewaking van de gemiddelde geluidimmissie over een bepaalde periode. Zulke standaardapplicaties zijn meestal niet toegerust voor het bepalen van de geluidemissie van treinen, omdat het voor zinvolle metingen nodig is te weten welk type trein met welke snelheid het gemeten geluidniveau veroorzaakte. Dit vereist het nodige ontwikkelingswerk.

Spoorse geluidmeetposten

Voor het monitoren van de geluidprestaties van treinen heeft ProRail vijf onbemande geluidmeetposten laten ontwikkelen. De bronherkenning vindt plaats door het scannen van elektronische tags op de treinen. De geluidmeetposten betrekken deze tag-informatie van de Gotcha-meetstations waaraan ze zijn gekoppeld. Hierdoor kan uitgebreid onderzoek worden gedaan naar de variatie van de geluidemissie van individuele treinen en van treintypen over korte en lange periodes. Deze combinatie van geluidmetingen en gedetailleerde treinherkenning is uniek in de wereld.

De geluidmeetposten staan sinds 2005 langs de trajecten Eindhoven - 's Hertogensbosch, Utrecht - Ede, Bussum - Weesp, Dordrecht - Lage Zwaluwe en Weesp - Almere. Deze locaties zijn zo gekozen dat behalve een grote hoeveelheid reguliere treinen ook stilgemaakte treinen uit het Innovatieprogramma Geluid worden gevolgd. ProRail heeft een aantal externe partijen (waaronder het RIVM, de ministeries en de vervoerders) toegang gegeven tot de website waarop de meetresultaten worden bijgehouden. Zij kunnen meetgegevens zelf bekijken. Daarnaast is ProRail in 2006 een eigen onderzoek gestart waarin de vele tienduizenden passages zijn geanalyseerd.

Resultaten

De eerste resultaten van het onderzoek zijn reeds gepubliceerd. De belangrijkste conclusie is dat de werkelijke geluidemissie van de meeste materieelsoorten goed overeenstemt met de emissiewaarden die rond 1996 zijn vastgelegd in het Reken en Meetvoorschrift Geluidhinder. Deze emissiewaarden worden als basisgegevens gebruikt in alle berekeningen waarmee in Nederland de wettelijke geluidmaatregelen worden gedimensioneerd (geluidschermen, gevelisolatie, raildempers, etc.). Overigens bleken er ook materieelsoorten te zijn waarvan nu iets te hoge emissiewaarden zijn vastgelegd in het wettelijke voorschrift. Dit geldt bijvoorbeeld voor treinen van type IRM, maar ook voor de Thalys en de ICE voor rijsnelheden tot 140 km/u. Deze emissiewaarden worden naar verwachting bijgesteld op basis van de bevindingen.



Eerste versie geschreven door: Edwin Verheijen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]