
Een
geluidmeetpost is een onbemand meetstation waarmee gedurende langere tijd het geluidniveau wordt gemonitord. ProRail beheert in 2007 vijf geluidmeetposten die het Geluid van treinpassages op de Vrije baan registreren. Hiermee wordt onder andere gecontroleerd of de Geluidemissie van treinen overeenstemt met de waarden die zijn opgenomen in het Reken en Meetvoorschrift Geluidhinder.
Het monitoren van geluid Het meten met onbemande geluidmeetposten is gemeengoed bij het monitoren van het geluid van luchtvaart en industrie. Het gaat dan met name om de bepaling of bewaking van de gemiddelde geluidimmissie over een bepaalde periode. Zulke standaardapplicaties zijn meestal niet toegerust voor het bepalen van de geluidemissie van treinen, omdat het voor zinvolle metingen nodig is te weten welk type trein met welke snelheid het gemeten geluidniveau veroorzaakte. Dit vereist het nodige ontwikkelingswerk.
Spoorse geluidmeetposten Voor het monitoren van de geluidprestaties van treinen heeft ProRail vijf onbemande geluidmeetposten laten ontwikkelen. De bronherkenning vindt plaats door het scannen van elektronische tags op de treinen. De geluidmeetposten betrekken deze tag-informatie van de Gotcha-meetstations waaraan ze zijn gekoppeld. Hierdoor kan uitgebreid onderzoek worden gedaan naar de variatie van de geluidemissie van individuele treinen en van treintypen over korte en lange periodes. Deze combinatie van geluidmetingen en gedetailleerde treinherkenning is uniek in de wereld.
De geluidmeetposten staan sinds 2005 langs de trajecten Eindhoven - 's Hertogensbosch, Utrecht - Ede, Bussum - Weesp, Dordrecht - Lage Zwaluwe en Weesp - Almere. Deze locaties zijn zo gekozen dat behalve een grote hoeveelheid reguliere treinen ook stilgemaakte treinen uit het Innovatieprogramma Geluid worden gevolgd. ProRail heeft een aantal externe partijen (waaronder het RIVM, de ministeries en de vervoerders) toegang gegeven tot de website waarop de meetresultaten worden bijgehouden. Zij kunnen meetgegevens zelf bekijken. Daarnaast is ProRail in 2006 een eigen onderzoek gestart waarin de vele tienduizenden passages zijn geanalyseerd.
Resultaten De eerste resultaten van het onderzoek zijn reeds
gepubliceerd. De belangrijkste conclusie is dat de werkelijke geluidemissie van de meeste materieelsoorten goed overeenstemt met de emissiewaarden die rond 1996 zijn vastgelegd in het Reken en Meetvoorschrift Geluidhinder. Deze emissiewaarden worden als basisgegevens gebruikt in alle berekeningen waarmee in Nederland de wettelijke geluidmaatregelen worden gedimensioneerd (geluidschermen, gevelisolatie, raildempers, etc.). Overigens bleken er ook materieelsoorten te zijn waarvan nu iets te hoge emissiewaarden zijn vastgelegd in het wettelijke voorschrift. Dit geldt bijvoorbeeld voor treinen van type IRM, maar ook voor de Thalys en de ICE voor rijsnelheden tot 140 km/u. Deze emissiewaarden worden naar verwachting bijgesteld op basis van de bevindingen.
Eerste versie geschreven door: Edwin Verheijen
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden