Definitie


Geluidsanering





Met geluidsanering wordt bedoeld het aanpakken van historisch ongunstige geluidssituaties. Als een woning of andere Geluidsgevoelige bestemmingen in 1987 een geluidsbelasting boven een bepaalde drempel had, komen deze in aanmerking voor sanering. De sanering wordt uitgevoerd volgens regelgeving van het ministerie van VROM.

Sanering kan plaatsvinden door bronmaatregelen aan de spoorlijn, door overdrachtsmaatregelen zoals geluidsschermen of geluidswallen, of door gevelisolatie.

De geluidssanering kan op twee manieren worden aangepakt:
  • Autonome sanering: Het ministerie van VROM stelt daar subsidie voor beschikbaar. De gemeente vraagt deze aan en voert de sanering uit. Daarbij wordt een doelmatigheidscriterium gebruikt. Alle gemeentes langs het spoor hebben voor 1 januari 2007 een melding moeten doen welke woningen voor sanering in aanmerking komen.
  • Gekoppelde sanering: Als er een wijziging aan een spoorlijn optreedt (door groei van het vekeer) of wordt uitgevoerd (door verbreding van de spoorlijn bijvoorbeeld) wordt tevens de sanering aangepakt. (zie Artikel 4.7 van het Besluit geluidhinder).
Voor de geluidssanering gelden volgens artikel 4.17 van het Besluit geluidhinder de volgende drempelwaarden:
  1. woningen: hoger dan 65 dB(A);
  2. andere geluidsgevoelige gebouwen hoger dan 60 dB(A);
  3. aan de grens van andere geluidsgevoelige terreinen dan woonwagenstandplaatsen, hoger dan 65 dB(A).
De sanering wordt beoordeeld op basis van doelmatigheid, op grond van rekenformulieren van VROM. Daarbij moet in beginsel de geluidsbelasting worden teruggebracht tot de voorkeursgrenswaarde. Als maatregelen niet doelmatig zijn kan een hogere waarde worden vastgesteld door de Minister van VROM (artikel 4.16 Besluit geluidhinder). Daarbij geldt als maximale waarde in Lden:
  • 71 dB voor woningen en geluidsgevoelige terreinen,
  • 66 dB voor andere geluidsgevoelige gebouwen.Van deze maximale waarden kan afgeweken worden als maatregelen bijvoorbeeld technisch niet mogelijk zijn, of de maximale bedragen uit de VROM regeling te boven gaan.
N.B. de geluidssanering wordt dus gebaseerd op de etmaalwaarde in dB(A). De andere geluidswetgeving is gebaseerd op de Lden, die in de wet en regelgeving wordt uitgedrukt in dB.

Eerste versie geschreven door: Elly Waterman

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]