Definitie


Geluidsanering





Met geluidsanering wordt bedoeld het aanpakken van historisch ongunstige geluidssituaties. Als een woning of andere Geluidsgevoelige bestemmingen in 1987 een geluidsbelasting boven een bepaalde drempel had, komen deze in aanmerking voor sanering. De sanering wordt uitgevoerd volgens regelgeving van het ministerie van VROM.

Sanering kan plaatsvinden door bronmaatregelen aan de spoorlijn, door overdrachtsmaatregelen zoals geluidsschermen of geluidswallen, of door gevelisolatie.

De geluidssanering kan op twee manieren worden aangepakt:
  • Autonome sanering: Het ministerie van VROM stelt daar subsidie voor beschikbaar. De gemeente vraagt deze aan en voert de sanering uit. Daarbij wordt een doelmatigheidscriterium gebruikt. Alle gemeentes langs het spoor hebben voor 1 januari 2007 een melding moeten doen welke woningen voor sanering in aanmerking komen.
  • Gekoppelde sanering: Als er een wijziging aan een spoorlijn optreedt (door groei van het vekeer) of wordt uitgevoerd (door verbreding van de spoorlijn bijvoorbeeld) wordt tevens de sanering aangepakt. (zie Artikel 4.7 van het Besluit geluidhinder).
Voor de geluidssanering gelden volgens artikel 4.17 van het Besluit geluidhinder de volgende drempelwaarden:
  1. woningen: hoger dan 65 dB(A);
  2. andere geluidsgevoelige gebouwen hoger dan 60 dB(A);
  3. aan de grens van andere geluidsgevoelige terreinen dan woonwagenstandplaatsen, hoger dan 65 dB(A).
De sanering wordt beoordeeld op basis van doelmatigheid, op grond van rekenformulieren van VROM. Daarbij moet in beginsel de geluidsbelasting worden teruggebracht tot de voorkeursgrenswaarde. Als maatregelen niet doelmatig zijn kan een hogere waarde worden vastgesteld door de Minister van VROM (artikel 4.16 Besluit geluidhinder). Daarbij geldt als maximale waarde in Lden:
  • 71 dB voor woningen en geluidsgevoelige terreinen,
  • 66 dB voor andere geluidsgevoelige gebouwen.Van deze maximale waarden kan afgeweken worden als maatregelen bijvoorbeeld technisch niet mogelijk zijn, of de maximale bedragen uit de VROM regeling te boven gaan.
N.B. de geluidssanering wordt dus gebaseerd op de etmaalwaarde in dB(A). De andere geluidswetgeving is gebaseerd op de Lden, die in de wet en regelgeving wordt uitgedrukt in dB.

Eerste versie geschreven door: Elly Waterman

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]