Definitie


Goederenwagen





Een goederenwagen is een transportmiddel voor goederen op het spoor.

Type goederenwagens en hun lettercode

Binnen de EU bestaat een grote verscheidenheid aan goederenwagens. Met behulp van lettercodes worden de diverse kenmerken van goederenwagens kenbaar gemaakt. Aan een bepaalde combinaties van letters kan dan afgelezen worden om wat voor type goederenwagen het gaat. De code wordt altijd voorafgegaan door een hoofdletter, gevolgd door één of een aantal kleine letter(s). De hoofdletter geeft het type goederenwagen aan, de kleine letters geven de kenmerken van de betreffende goederenwagen aan.

De volgende hoofdletters staan voor een type goederenwagen:

Categorie F: Open stortwagen

Categorie G: Gesloten wagen (normaal type, met minimaal 8 ventilatieopeningen)

Categorie H: Gesloten wagen (speciaal type)

Categorie I: Koelwagens

Categorie K: 2-Assige platte wagen (normaal type, met neerklapbare zijschotten en korte rongen)

Categorie L: 2-Assige platte wagen (speciaal type, containerdraagwagens)

Categorie O: Gemengde platte wagen met hoge zijschotten

Categorie R: Platte wagen op draaistellen (normaal type, met neerklapbare zijschotten en rongen)

Categorie S: Platte wagen op Draaistellen (speciaal type, containerdraagwagens)

Categorie T: Wagen met opengaand dak

Categorie U: Bijzondere wagens (zoals trafowagens)

Categorie Z: Ketelwagens

Iedere categorie wagen heeft weer zo zijn eigen lengtes, laadvermogen en aantal assen. Per categorie zijn een aantal kleine letters (of een combinatie van een paar dezelfde letters bij elkaar) gedefinieerd welke staan voor een bepaald kenmerk van een goederenwagen. De complete lijst staat genoemd in de Beschikking van de Commissie van 11 augustus 2006 betreffende de technische specificaties inzake interoperabiliteit van het subsysteem 'Exploitatie en beheer van het treinverkeer' van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem, dat hier te vinden is (blz. 109 t/m 152).



Tevens wordt er onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige en gelede / meervoudige wagens.

Enkele voorbeelden van goederenwagens welke in Nederland voorkomen:

Fccpps:

F = Open stortwagen

cc = Gecontroleerde zelflosser met kleppen aan beide zijden en in de vloer

pp = Axiaal zelflossend en onderlossend

s = Maximum snelheid 100 km/h (vaste code voor alle wagens, ss = 120 km/h)

Kbkks:

K = 2-Assige platte wagen

b = Met lange rongen

kk = 20 t <= tu < 25 t

s = Maximum snelheid 100 km/h

Res:

R = Platte wagen op draaistellen

e = Met neerklapbare zijschotten

s = Maximum snelheid 100 km/h

Sggmmrrs:

S = Platte wagen op draaistellen

gg = Ingericht voor containervervoer, totale laadlengte >60' (behalve pa)

mm = Met 2 eenheden: lu < 22 m

rr = Meervoudige wagen 

s = Maximum snelheid 100 km/h

Zas:

Z = Ketelwagen

a = Met 4 assen

s = Maximum snelheid 100 km/h

Bovenstaand is een hele kleine greep uit de gigantische hoeveelheid type goederenwagens, dit ter illustratie.

Externe links

In onderstaande genoemde literatuur kan meer informatie gevonden worden met betrekking tot de lettercodes en wagentypes.

Beschikking EC

Afkortingenlijst van het Duitse magazine Eisenbahn Kurier

Güterwagenkatalog

Geluid

Goederenwagens maken over het algemeen veel Geluid. Dit komt doordat de traditionele goederenwagens beremd worden met gietijzeren remblokken, waardoor de Wielruwheid hoger wordt, en er meer geluid wordt uitgestraald. Er bestaan andere types Remblokken, met name de K-blokken en LL-blokken, die de wielen gladder houden.

Eerste versie geschreven door: Michael Postma

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.

Meest recente wijziging door onze redactie - 11-11-2016



Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]