Definitie


AKI-AHOB-ombouwprogramma





Het AKI-AHOB-ombouwprogramma was een deelprogramma van het Programma Verbeteren Veiligheid op Overwegen (PVVO) van ProRail. In dit deelprogramma zijn vrijwel alle ongeveer 600 (stand 2000) Overwegen met een AKI-beveiliging naar een overweg met een AHO-beveiliging omgebouwd. De uitvoering is in de tweede helft van 2000 begonnen en in de zomer van 2007 officieel afgerond.

Het aantal botsingen op een AKI lag gemiddeld beduidend hoger dan op een AHOB: 1x/18 jaar tegenover 1x/30 jaar. Al in 1991 schreef de toenmalige minister van Ministerie van Verkeer en Waterstaat in een brief aan NS Infra Beheer (nu ProRail) dat AKI's "geen adequate Beveiliging meer vormen". Naar aanleiding hiervan zijn er tussen 1991 en 2000 al zo'n tweehonderd AKI's omgebouwd en enkele opgeheven.

Vanaf 2000 stelt het Verkeer & Waterstaat geld beschikbaar om in een versneld tempo alle AKI's naar AHOB's om te bouwen en daarmee het aantal botsingen omlaag te brengen. Na een Europese aanbesteding is in oktober 2000 de AKI-AHOB-ombouw officieel van start gegaan. Drie aannemers (VolkerRail, BAM en Strukton) en twee ingenieursbureaus (Holland Railconsult (nu Movares) en Arcadis) hebben daartoe een vennootschap onder firma onder de naam X-pact opgericht, die de ombouw heeft uitgevoerd.

Projectverloop

De AKI's zijn in tranches ingedeeld, elk met een geplande looptijd van een jaar. De eerste tranche (vanaf september 2000) omvatte 40 risocovolle overwegen, over het hele land verspreid. Vanaf de tweede tranche is er lijnsgewijs omgebouwd. De tweede tranche liep vanaf september 2001 en omvatte 80 overwegen. Vanaf de derde tranche (start september 2002) waren dat 120 overwegen per tranche. In september 2004 is de vijfde tranche van start gegaan. Doordat hier veel overwegen in zaten met wat ingewikkeldere omstandigheden en overwegen waar politiek meer over te doen was, duurde deze laatste tranche veel langer lang gepland was. Officieel is de laatst AKI in december 2006 omgebouwd.

Mini-AHOB

Veel AKI-overwegen lagen in landelijk gebied en waren vaak in verhouding smal. Speciaal voor smalle overwegen, tussen de 3 en de 5 meter, is in het kader van dit ombouwprogramma de Mini-AHOB ontwikkeld. Deze overwegbeveiliging is uitgerust met een aluminium boom met een lengte van maximaal 3,75 m, reikend tot het midden van de weg. Openstaande bomen staan 5 graden uit het lood (richting weg), omdat ze dan meer opvallen ten opzichte van de omgeving, wat weer bijdraagt aan de veiligheid van de overweg. De Mini-AHOB is vanaf de tweede tranche toegepast. Op 12 maart 2002 is in het dorpje Usquert de eerste Mini-AHOB in het bijzijn van de pers geopend, waarna met terugwerkende kracht ook de reeds omgebouwde AKI's in de tweede tranche van aluminium bomen voorzien zijn.



Externe links Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.
Meest recente wijziging: Redactie Infrasite - 22-07-2015


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]