Definitie


Groepsrisico





Het groepsrisico is een term uit de normering voor Externe veiligheid  

Het groepsrisico is een maat voor de maatschappelijke ontwrichting. Groepsrisico

beschouwt de aanvaardbaarheid van grote rampen met een kleine kans van optreden.

Het groepsrisico wordt bepaald door de cumulatieve kans per kilometer per jaar dat in

één keer een groep van ten minste een bepaalde grootte zal overlijden als gevolg van

een ongeval tijdens de beschouwde activiteit.

Het groepsrisico (GR) wordt gepresenteerd in een figuur (fN-curve) waarin het aantal

slachtoffers (N) wordt uitgezet tegen de cumulatieve kans op ongevallen met dit aantal

slachtoffers. Strikt genomen is er van groepsrisico sprake als er door een incident

gelijktijdig 10 of meer mensen kunnen overlijden. In de praktijk worden in GRberekeningen

ook lagere slachtofferaantallen meegenomen.

Voor transportroutes wordt het groepsrisico gepresenteerd voor routes (of routedelen)

met een lengte van 1 kilometer. De oriënterende waarde is een maximum aantal van

10 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-4^ per jaar en een maximum

aantal van 100 slachtoffers bij een frequentie van optreden van 10^-6^ per jaar.

In de circulaire RNVGS is opgenomen dat bij een overschrijding van de oriëntatiewaarde

en/of een toename van het groepsrisico een verantwoording van het groepsrisico

nodig is. Bij de verantwoording van het groepsrisico is het nodig, dat wordt aangegeven

hoe hoog het groepsrisico is en in welke mate dit verandert ten gevolge van de

voorgestelde ontwikkeling, wat de personendichtheid in het invloedsgebied is, wat de

mogelijkheden zijn voor de beperking van het risico, de zelfredzaamheid en hulpverlening

in geval een calamiteit daadwerkelijk optreedt. Tevens moet worden aangegeven

welke alternatieven er zijn: wat zijn de voor- en nadelen van andere ruimtelijke

ontwikkelingen.

Toetsingkader

Voor de verantwoording van het groepsrisico is een concept-handreiking beschikbaar

(''Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico, J. van der Schaaf e.a.

conceptrapport min. BZK en min. VROM, augustus 2004_) en het Toetsingskader Externe Veiligheid (_Toetsingskader externe veiligheid spoorzone Dordrecht/Zwijndrecht,

T. Wiersma, M. Molag, J.W. Ekelenkamp, TNO-rapport R2004/105''). In dit toetsingskader wordt invulling

gegeven aan de lokale verantwoordingsplicht. De criteria Zelfredzaamheid (= mogelijkheid

van de aanwezigen om zichzelf in veiligheid te brengen), Beheersbaarheid (=

mogelijkheden hulpverlening) en Resteffect (= gevolgen van de calamiteit) worden in

de toetsingskader verder uitgewerkt. Deze criteria spelen een belangrijke rol in de

verantwoording van het groepsrisico. Bij toepassen van het Toetsingskader speelt het

identificeren en kwalificeren van de mogelijke risicoreducerende maatregelen een

belangrijke rol.

Eerste versie geschreven door: Carsten Busch

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]